پلاک21

سامانه آنلاین مدیریت مجتمع های مسکونی و تجاری پلاک21

پلاک21

سامانه آنلاین مدیریت مجتمع های مسکونی و تجاری پلاک21

پلاک 21 ،نرم افزار مدیریت و حسابداری ساختمان و مجتمع از طریق اینترنت می باشد که کمک میکند مدیران بدون دارا بودن دانش حسابداری، به امور مالی رسیدگی کنند و در کوتاه ترین زمان ممکن اخبار و اطلاعیه ها را با ساکنان و مالکان به اشتراک بگذارند. همچنین امکان مشاهده وضعیت مالی، پرداخت بدهی به صورت آنالین، پرداخت قبض با استفاده از کارت های عضو شبکه شتاب، واریز مستقیم به حساب مجتمع و مشاهده اخبار و اطلاعیه های مجتمع توسط مالکان و ساکنان را فراهم می نماید. ساکنان و مالکان نیز قادر خواهند بود تا علاوه بر اطلاع از میزان بدهی به پرداخت در موعد مقرر اقدام نمایند.

۱۰ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سوالات متداول آپارتمان نشینی

آیا هیئت مدیره می‌تواند به درب ورودی پشت بام قفل بزند و از جلوگیری ساکنین ساختمان در پشت بام جلوگیری کند؟

هیئت مدیره بدون اذن مجمع عمومی مالکان آپارتمان‌ها راساً نمی‌تواند از تردد اشخاص و استفاده‌ی آن‌ها از پشت بام جلوگیری کند. زیرا پشت بام طبق بند ج ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها جزو قسمت‌های مشترک ساختمان است و مالکین حق دارند از پشت بام به طور متعارف استفاده کنند. هر گاه مجمع عمومی مالکین، بنا به مصالحی تصویب کنند که تردد اشخاص در پشت بام ممنوع است مگر در مواقع ضروری، در آن صورت چون هیئت مدیره، مجری مصوبات مجمع عمومی است لذا از رفت و آمد اشخاص در پشت بام جلوگیری می‌کند. لازم به یادآوری است هرگاه رفت و آمد افراد در پشت بام بطور اجتناب ناپذیر ضروری باشد (مثل تنظیم آنتن تلوزیون) هیئت مدیره نمی‌تواند به استناد مصوبه مجمع عمومی از رفتن اشخاص به پشت بام در آن مواقع، ممانعت به عمل آورد

من مدیر یک ساختمان 6 طبقه 12 واحدی هستم اخیرا بدلیل کاهش فشار آب اهالی ساختمان تصمیم به نصب پمپ آب دارند سوال من اینست که هزینه نصب وراه اندازی پمپ آب شامل حال واحدهای همکف که مشکل فشار آب ندارند میشود یا نه؟

ماده 4 آیین نامه اجرایی در بند ب، تاسیسات مشترک ساختمان را با ذکر عبارات از قبیل و غیره به طور تمثیلی نه حصری به شرح زیر بر می‌شمارد:

چاه آب، پمپ آب، مرکز حرارت و تهویه، رختشویخانه، تابلوهای برق، کنتورهااعم از کنتورآب، برق و گاز، تلفن مرکزی، انبار عمومی ساختمان، اتاق سرایدار در هر قسمت بنا که واقع باشد، لوله‌ها، گذرگاه‌های زباله و محل جمع آوری زباله.

سوال شما به این شکل است که هزینه پمپ آب، به این دلیل که آپارتمانی در طبقه اول قرار دارد، بر او تحمیل می‌شود یا خیر؟

باید گفت که مالک طبقه اول به هیچ وجه نمی‌تواند از پرداخت هزینه نصب پمپ آب خودداری کند. زیرا اولا هزینه نصب پمپ نباید به طور مجزا و مستقل، از تک تک واحدها دریافت شود بلکه از محل صندوق ساختمان باید پرداخت شود.

ثانیا، پمپ یا هر تاسیسات دیگری که در ساختمان نصب و تعبیه گردیده جزو منصوبات ساختمان است و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها بر عهده مدیر ساختمان است. بعضی از تاسیسات ممکن است مورد استفاده برخی واحدها و پاره‌ای از آن‌ها مورد استفاده دیگر نباشد.

همانطور که اشاره شد این بخش از ساختمان جزء قسمت‌های مشترک است و بنا بر قسمت آخر ماده 4 قانون تملک آپارتمان می‌گوید: پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نه الزامی است.

البته مالک مورد نظر اگر بتواند ادعای خود مبنی بر مناسب بودن فشار آب در طبقات بالاتر را اثبات کند، می‌تواند از پرداخت هزینه مورد نظر سر باز زند.

حدود 1 سال است که اپارتمان خود را موقتا تخلیه کرده ایم و هیچ گونه مصرفی از قبیل اسانسور برق و اب نداشتیم. سوال من این است که ایا در این مدت که ما در ان واحد نبودیم و انجا خالی بوده شارژ ماهیانه به ما تعلق میگیرد یا خیر؟

در قسمت آخر ماده 4 قانون تملک آپارتمان‌ها می‌گوید: پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است

بدیهی است هزینه‌هایی که به عنوان هزینه‌های جاری معروف هستن؛ مانند برق و آب نباید از جانب شما پرداخت گردد. ولی هزینه‌های مشترک که به اورشارژ (شارژ مالکین) معروف هستند باید پرداخت گردند. این موارد شامل هزینه‌هایی مانند اضافه کردن تاسیسات، تعمیرات تاسیسات، رنگ آمیزی و ... می‌شود.

http://blog.pelak21.ir/post/6/%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%84-%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%85

وب سایت : http://www.pelak21.com
تلفن مرکز پشتیبانی : 02142084321
ایمیل : info@pelak21.com
تلگرام پشتیبانی : http://telegram.me/pelak21support
کانال تلگرام : http://ltelegram.me/pelak21official


  • پلاک 21
  • ۰
  • ۰



خانه هوشمند چیست؟

ساختمان‌های امروزی برای پاسخ به نیازهای سرمایه‌گذاران خود باید حائز شرایطی باشندآنها باید دارای پلانی جذاب و کاربردی و در عین حال برای استفاده روزمره، اقتصادی باشند.طراحی در چنین ساختمان‌هایی باید به‌گونه‌ای باشد که حداکثر ارتباط را با نیازهای ساکنان برقرار سازد و به آنها پاسخ دهد.نورپردازی و طراحی داخلی باید القاکننده احساس آرامش، امنیت و در عین حال، با بهینه‌سازی در مصرف انرژی همراه باشد.امروزه به‌کارگیری خلاقانه تجهیزات خانه هوشمند نقشی شایان در رسیدن به اهداف فوق را دارا می‌باشد.دیگر مزایای خانه هوشمند (اتوماسیون ساختمان)عبارتند از :

تضمین سرمایه‌گذاری در خانه هوشمند به وسیله ایده‌های آینده نگر:

با ایجاد زیر‌ساخت خانه هوشمند مبتنی بر پروتکل knx امکان توسعه سیستم را در آینده و یا اعمال تغییراتی جهت سازگاری با نیازهای جدید مصرف‌کنندگان به وجود می‌آید.

افزایش ایمنی در خانه های هوشمند :

می‌توان با به‌کارگیری سنسورهای نشت گاز طبیعی و یاCO  و همچنین سنسور نشست آب و طراحی سیستم خانه هوشمند به‌گونه ای که در همچین شرایطی عکس‌العمل مناسب را نشان دهد و به کاربران پیام هشدار بفرستند و از جان و سرمایه‌ی ساکنان در برابر تهدیدات محافظت کند.

حداکثر راحتی در خانه های هوشمند :

در خانه های هوشمند سیستم روشنایی، پرده، تهویه و سرمایش-گرمایش را می‌توان از طریق تجهیزات هوشمند سازی با پروتکل KNX به صورت یکپارچه کنترل نمود.

طیف گسترده نمایشگر‌ها و تجهیزات اپراتوری در خانه های هوشمند.

می‌توان سیستم‌های خانه هوشمند را به صورت محلی (LOCAL) و یا از طریق اینترنت (Remote) و یا به صورت مرکزی (centrally) در بیشتر ساختمان های بزرگ، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و یا مجتمع‌های اداری از طریق نرم افزار BMS به صورت آنلاین مانیتور و کنترل نمود.

یکپارچه‌سازی انواع تجهیزات خانه های هوشمند :

با به‌کارگیری تجهیزات خانه های هوشمند سازگار با پروتکلKNX این امکان فراهم می‌شود که از طیف گسترده‌ای از محصولات شرکت‌های مختلف به صورت همزمان در یک خانه هوشمنداستفاده نمود.

پروتکل KNX به عنوان استاندارد جهانی در صنعت خانه هوشمند :

با به‌کارگیری تجهیزات سازگار با پروتکل جهانی KNX به عنوان یک تکنولوژی آینده‌گرا سرمایه‌گذاری مالکان در بخش خانه هوشمند تضمین می شود.

هم اکنون بیش از ۱۰۰ کارخانه در سراسر جهان مطابق با استاندارد ISO/IEC 14543  تجهیزات خانه هوشمند سازگار با پروتکل KNX را تولید می‌کنند. این موضوع باعث ایجاد تنوع بی سابقه در بحث طراحی و با به‌کارگیری سیستم‌های مختلف در خانه های هوشمند شده‌است.

انعطاف‌پذیری تجهیزات خانه هوشمند :

از تجهیزات اتوماسیون ساختمان هوشمند پروتکل KNX علاوه بر خانه‌های هوشمند می‌توان در ادارات و مدارس و فرودگاه‌ها و خانه سالمندان استفاده نمود. تجهیزات خانه هوشمند تحت پروتکل KNX برتری خود را در سازگاری با تغییر کاربری هر اتاق و افزایش امکانات آن اتاق به نمایش می‌گذارد. به این ترتیب که سیستم پایه تعبیه شده در خانه هوشمند را می‌توان به راحتی در هر زمان با اضافه کردن تجهیزات جدید و با تغییر برنامه کاری آن با شرایط جدید تطبیق داد.

افزایش بهره‌وری در خانه هوشمند:

کاهش هزینه‌های مربوط به موارد مصرفی در ساختمان مانند برق، گاز و آب و همچنین نگهداری تجهیزات، تاثیر به سزایی در افزایش بهره‌وری در خانه‌های هوشمند دارد. این موضوع باعث بازگشت سرمایه در طول زمان بهره‌برداری از ساختمان می‌شود.

در خانه های هوشمند سیستم تهویه سرمایش-گرمایش هر اتاق فقط در زمانی که فردی در آن حضور دارد و دقیقا به اندازه مورد نیاز انجام می‌شود و تا زمانی که خورشید در آسمان است با بسته نگاه‌داشتن پرده‌ها اجازه اتلاف انرژی را نمی‌دهد و همچنین با استفاده حداکثری از روشنایی روز هزینه‌های برق مربوط به روشنایی را کاهش می‌دهد.



وب سایت : 
www.pelak21.com
تلفن مرکز پشتیبانی : 02142084321
ایمیل : 
info@pelak21.com
تلگرام پشتیبانی : 
telegram.me/pelak21support
کانال تلگرام : l
telegram.me/pelak21officia

   

 

  • پلاک 21
  • ۰
  • ۰


جلوگیری از ایجاد سرو صدا به هنگام عبوراز راه پله ها : 

در هنگام عبور از راه پله دقت نمایید بدلیل بسته بودن فضای را پله و انعکاس شدید صوت در آن از دویدن و کوبیدن پا و یا صحبت کردن با صدای بلند جدا " خودداری نمایید زیرا در نزدیکی شما و پشت درهای بسته واحد ها ، دیگران در حال آسایش و استراحت می باشند .

صحبت با صدای بلند و استفاده نادرست از وسائل صوتی وتصویری :

با توجه به عایق نبودن صوتی دیوارهای منازل آپارتمانی و عبور صوت لطفا " از پخش صداهای بلند توسط وسائل صوتی و تصویری خود و همچنین صحبت کردن با صدای بلند مخصوصا " به هنگام مهمانی های خانوادگی و در ساعات شب جدا" پرهیز نمایید .

آگاهی دادن به بچه ها در هنگام بازی :

به هنگام بازی فرزندان در داخل آپارتمان مراقب باشید تا با دویدن و یا بالا و پایین پریدن های خود موجب مزاحمت برای همسایه ها مخصوصا" برای طبقه پایین تر نشوند

رعایت نظافت عمومی در آپارتمان :

برای حفظ بهداشت و برخورداری از محیط زندگی سالم و دور از آلودگی ، ضمن رعایت بزرگتر ها ، با آموزش به فرزندان کوچکتر از ریختن هر گونه زباله در راه پله ها و محوطه پارکینگ و حیاط و سایر فضاهای ع مومی آپارتمان جدا" خودداری نمایید .

مراقبت از لوله های آب و فاضلاب مشترک :

سهل انگاری و ریختن موادی که باعث گرفتگی لوله های آب و فاضلاب می گردد ممکن است باعث تخریب بنا و صرف هزینه های زیاد برای تعمیر و ایجاد مزاحمت برای طبقات دیگر شود دقت نمایید تا اشیاء و چیزهای را که می تواند مانع عبور آب و سبب گرفتگی لوله ها مشترک و جمع شدن آبها شود در آنها ریخته نشود .

استفاده درست از پارکینگ :

در استفاده از پارکینگ نکات ظریفی وجود دارد که رعایت آنها بسیار دارای اهمیت است توجه شما را به چند مورد ذیل جلب می نماییم :

در تمامی ساعات در هنگام ورود و خروج به پارکینگ به این نکته توجه داشته باشید که حتی الاامکان از ایجاد سر و صدا ی زیاد جلوگیری نمایید چرا که در نزدیکی شما ساکنین دیگر بهمراه فرزندان خردسال خود در حال استراحت و آرامش هستند و ایجاد صدای بلند مخصوصا" برای ساکنین طبقه اول که به دلیل نزدیکی به پارکینگ صدای بیشتری را می شنوند باعث آزار و اذیت و ایجاد اضطراب و سلب آرامش آنان می گردد .

بعضی از ساکنین در پارکینگ اقدام به تعمیر خودرو خود می کنند که اینکار ضمن اینکه سرو صدا ی زیادی را بدلیل تعمیرات خود رو ایجاد نماید باعث ایجاد آلودگی در محوطه پارکینگ و موجب انتشار گازهای سمی ناشی از سوخت خودرو در محیط می شود و گازهای سمی در هوا می تواند از طریق راه پله ها به داخل منازل منتقل گردد.جهت باز و بستن درب خودرو از بصدا درآوردن آژیر دزد گیر خودرو، در فضای بسته پارکینگ  جلوگیری نمایید زیرا می دانید که امکان باز کردن و بستن درب خودرو بدون ایجاد صدا و از طریق کلید مربوطه وجود دارد. از روشن کردن موتور سیکلت ، مخصوصا" در ساعات اولیه صبح در محوطه پارکینگ خودداری نمایید . ·


ماده ١- مالکیت در آپارتمان های مختلف و محل های پیشه و سکنای یک ساختمان شامل دو قسمت است:

مالکیت قسم تهای اختصاصی.

مالکیت قسم تهای مشترک.

ماده ٢- قسمت های مشترک مذکور در این قانون عبارت از قسمت هایی از ساختمان است که حق استفاده از آن منحصر به ی ک یا چند آپارتمان یا محل پیشة م خصوص نبوده و به کلیة مالکین به نسبت قسمت اختصاصی آنها تعلق می گیرد. به طور کلی قسمت هایی که برای استفادة اختصاصی تشخیص داده نشد ه است یا در اسناد مالکیت ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالکین تلقی نشده از قسمت های مشترک محسوب م یشود مگر آنکه تعلق آن به قسمت معینی بر طبق عرف و عادت محل مورد تردید نباشد.

ماده ٣- حقوق هر مالک در قسمت اختصاصی و حصة او در قسمت های مشترک غیر قابل تفکیک بوده و در صورت انتقال قسمت اختصاصی به هر صورتی که باشد انتقال قسمت مشترک قهری خواهد بود.

حقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یک از مالکان قسمت های اختصاصی از  ماده ٤ اصلاحی ( مخارج قسمت های مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت ها ی اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیر بنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد و یا اینکه مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تهدات و مخارج پیش بینی کرده باشند

پرداخت هزینه های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است.

مدیران مجموعه با رعایت مفاد این قانون، میزان سهم هر یک از مالکان یا ( تبصره ١) استفاده کنندگان را تعیین می کند.

 در صورت موافقت مالکانی که دارای اکثریت مساحت زیر بنای اختصاصی ( تبصره ٢ )ساختمان می باشند هزینه های مشترک براساس نرخ معینی که به تصویب مجمع عمومی ساختمان می رسد،حسب زیر بنای اختصاصی هر واحد محاسبه می شود.

 چنانچه چگونگی استقرار حیاط ساختمان یا بالکن یا تراس مجموعه به گونه ای ( تبصره ٣ ) باشدکه تنها از یک یا چند واحد مسکونی، امکان دسترسی به آن باشد، هزینة حفظ و نگهداری آن قسمت به عهدة استفاده کننده یا استفاده کنندگان است.

ماده ٥- انواع شرکت های موضوع ماده ٢٠ قانون تجارت که به قصد ساختمان خانه و آپارتمان و محل کسب به منظور سکونت یا پیشه یا اجاره یا فروش تشکیل می شود از انجام سایر معاملات بازرگانی غیر مربوط به کارهای ساختمانی ممنوعند.

ماده ٦- چنانچه قراردادی بین مالکین یک ساختمان وجود نداشته باشد کلیه تصمیمات مربوط به اداره و امور مربوط به قسمت های مشترک به اکثریت آراء مالکینی است که بیش از نصف مساحت تمام قسمت های اختصاصی را مالک باشند.

تبصره _ نشانی مالکین برای ارسال کلیه دعوت نامه ها و اعلام تصمیمات مذکور در این قانون همان محل اختصاصی آنها در ساختمان است مگر اینکه نشانی دیگری را در همان شهر برای این امر تعیین کرده باشند.

ماده ٧- هرگاه یک آپارتمان یا یک محل کسب دارای مالکین متعدد ب اشد مالکین یا قائم مقام قانونی آنها مکلفند یک نفر نماینده از طرف خود برای اجرای مقررات این قانون و پرداخت حصة مخارج مشترک تعیین و معرفی نمایند در صورتی که اشخاص مزبور به تکلیف فوق عمل نکنند رأی اکثریت بقیة مالکین نسبت به تمام

معتبر خواهد بود مگر اینکه عدة حاضر کمتر از ثلث مالکین باشد که در این صورت برای یک دفعه تجدید دعوت خواهد شد.

ماده ٨- در هر ساختمان مشمول مقررات این قانون در صورتی که عدة مالکین بیش از سه نفر باشد مجمع عمومی مالکین مکلفند مدیر یا مدیرانی از بین خود یا از خارج انتخاب نماین د. طرز انتخاب مدیر از طرف مالکین و وظایف و تعهدات مدیر و امور مربوط به مدت مدیریت و سایر موضوعات مربوط در آیین نامه این قانون تعیین

خواهد شد.

ماده ٩- هر یک از مالکین می توانند با رعایت مقررات این قانون و سایر مقررات ساختمانی، عملیاتی را که برای استفادة بهتر از قسمت اختصاص ی خود مفید می داند انجام دهد . هیچ یک از مالکین حق ندارند بدون موافقت اکثریت سایر مالکین تغییراتی در محل یا شکل در، یا سردر، یا نمای خارجی در قسمت اختصاصی خود که مرئی و منظر باشد، بدهند.

ماده ١٠ - هر کس آپار تمانی را خریداری می نماید به نسبت مساحت قسمت اختصاص ی خریداری خود در زمینی که ساختمان روی آن بنا شده یا اختصاص به ساختمان دارد مشاعاً سهیم می گردد مگر آنکه مالکیت زمین مزبور به علت وقف یا خالصه بودن یا علل دیگر متعلق به غیر باشد که در این صورت باید اجور آن را به همان نسبت بپردازد. مخارج مربوط به محافظت ملک و جلوگیری از انهدام و اداره و استفاده از اموال و قسمت های مشترک و به طور کلی مخارجی که جنبه مشترک دارد و یا به علت طبع ساختمان یا تأسیسات آن اقتضاء دارد یکجا انجام شود نیز باید به تناسب حصة هر مالک به ترتیبی که در آیین نامه ذکر خواهد شد پرداخت شود و هر چند آن مالک از استفاده از آنچه که مخارج برای آن است صرف نظر نماید.

ماده ١٠ مکرر- در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک، از طرف مدیر یا هیأت مدیران وسیلة اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن مطالبه می شود . هرگاه مالک یا استفاده کننده ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی خود را نپردازد مدیر یا هیأت مدیران می توانند به تشخیص خود و با توجه به امکانات از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ _ تهویة مطبوع _ آب گرم _ برق_ گاز و غیره به او خوددداری کنند و در صورتی که مالک و یا استفاده کننده همچنان اقدام به تصفیة حساب ننماید ادارة ثبت محل وقوع آپاراتمان به تقاضای مدیر یا هیأت مدیران برای وصول وجه مزبور بر طبق اظهارنامه

ابلاغ شده، اجرائیه صادر خواهد کرد .عملیات اجرایی وفق مقررات اجرای اسناد رسمی صورت خواهد گرفت و در هر حال مدیر یا هیأت مدیران موظف می باشند که به محض وصول وجود مورد مطالبه با ارائه دستور موقت دادگاه نسبت به برقراری مجدد خدمات مشترک فورًا اقدام نمایند.

 در صورتی که عدم ارائه خدمات مشترک ممکن یا مؤثر نباشد، مدیر یامدیران (تبصره ١) مجموعه می توانند به مراجع قضایی شکایت کنند، دادهگاه ها موظفند این گونه شکایت را خارج از نوبت رسیدگی و واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموع ارائه می شود محروم کنند و تا دو برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه جریمه نمایند. استفاده مجدد از خدمات موکول به پرداخت هزینه های معوق واحد مربوط بنا به گواهی مدیر یا مدیران و یا به حکم دادگاه و نیز هزینه مربوط به استفاده مجدد خواهد بود.

تبصره ٢- رونوشت مدارک ثبت سمت مدیر یا هیأت مدیران و صورت ریز سهم مالک یا استفاده کننده از هزینه های مشترک و رونوشت اظهارنامة ابلاغ شده به مالک یا ا ستفاده کننده باید ضیمة تقاضانامة صدور اجرائیهگردد.

تبصره ٣- نظر مدیر یا هیأت مدیران ظرف ده روز پس از ابلاغ اظهارنامه به مالک در دادگاه نخستین محل وقوع آپارتمان قابل اعتراض است، دادگاه خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی به موضوع رسیدگی و رأی م یدهد. این رأی قطعی است.

در مواردی که طبق مادة فوق تصمیم به قطع خدمات مشترک اتخاذ شده و رسیدگی سریع به اعتراض ممکن نباشد دادگاه به محض وصول اعتراض اگر دلایل را قوی تشخیص دهد دستور متوقف گذراردن تصمیم قطع خدمات را تا صدور رأی خواهد داد.

تبصره ٤- در صورتی که مالک یا استفاده کننده مجددًا و مکررًا در دادگاه محکوم به پرداخت هزینه های مشترک گردد علاوه بر سایر پرداختی های مکلف به پرداخت مبلغی معادل مبلغ محکوم بها به عنوان جریمه می باشد.

ماده ١١ - دولت مکلف است ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون آیین نامه های اجرای ی آن را تهیه و بعد از تصویب هیأت وزیران به مورد اجراء بگذارد. دولت مأمور اجرای این قانون است.

ماده ١٢ - دفاتر اسناد رسمی موظف می باشند در هنگام تنظیم هر نوع سند انتقال، اجاره، رهن، صلح، هبه و غیره گواهی مربوط به تسویه حساب هزینه های مشترک را که به تأیید مدی ر یا مدیران ساختمان رسیده باشد از مالک یا قائم مقام او مطالبه نمایند و یا با موافقت مدیر یا مدیران تعهد منتقل الیه را به پرداخت بدهی های معوق مالک نسبت به هزینه های موضوع این قانون در سند تنظیمی قید نمایند.

 در صورتی که به تشخ یص سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری عمر مفید ( ماده ١٣ ) ساختمان به پایان رسیده و یا به هر دلیل دیگری ساختمان دچار فرسودگی کلی شده باشد و بیم خطر یا ضرر مالی و جانی برود و اقلیت مالکان قسمت های اختصاصی در تجدید بنای آن موافق نباشند، آن دسته از مالکان که قصد بازسازی م جموعه را دارند، می توانند براساس حکم دادگاه، با تأمین مسکن استیجاری مناسب برای مالک یا مالکان که از همکاری خودداری می ورزند نسبت به تجدید بنای مجموعه اقدام نمایند و پس از اتمام عملیات بازسازی و تعیین سهم هر یک از مالکان از بنا و هزینه های انجام شده، سهم مالک یا مالکان یاد شده را به اضافة اجوری را که برای مسکن اجاری ایشان پرداخت شده است از اموال آنها از جمله همان واحد استیفا کنند. در صورت عدم توافق در انتخاب کارشناسان، وزارت مسکن و شهرسازی با درخواست مدیر یا هیأت مدیره اقدام به انتخاب کارشناسان یاد شده خواهد کرد.

 مدیر یا مدیران مجموعه به نمایندگی از طرف مالکان می توانند اقدامات( تبصره ١) موضوع این ماده را انجام دهند.

 چنانچه مالک خودداری کننده از همکاری اقدام به تخلیة واحد متعلق به خود ( تبصره ٢ ) به منظور تجدید بنا نکند، ح سب درخواست مدیر یا مدیران مجموعه، رئیس دادگستری یا رئیس مجتمع قضایی محل با احراز تأمین مسکن مناسب برای وی توسط سایر مالکان، دستور تخلیة آپارتمان یاد شده را صادر خواهدکرد.

 مدیر یا مدیران مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی (ماده ١٤ ) بیمه نمایند . سهم هر یک از مالکان به تناسب سطح زیر بنای اختصاصی آنها وسیلة مدیر یا مدیران تعیین و از شرکاء اخذ و به بیمه گر پرداخت خواهد شد. در صورت عدم اقدام و بروز آتش سوزی مدیر یا مدیران مسئول جبران خسارات وارده می باشند.

ماده ۱۵ - ثبت اساسنامه موضوع این قانون الزامى نیست

ضمیمه شماره ٢

 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها با اصلاحیه های بعدی مصوب ٨

ماده ١- قسمت هایی از بنا اختصاصی تلقی می شود که عرفاً برای استفادة انحصاری شریک ملک معین یا قائم مقام او تخصیص یافته باشد.

ماده ٢- علاوه بر ثبت اراضی زیر بنا و محوطة باغ ها و پارک های متعلقه برای مالکیت قسمت های اختصاصی نیز باید به طور مجزا سند مالکیت صادر شود، مشخصات کامل قسمت اختصاصی از لحاظ حدود، طبقه، شماره، مساحت قسم تهای وابسته، ارزش و غیره باید در سند قید گردد.

ماده ٣- قسمت هایی از ساختمان و اراضی و متعلقات آنها که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم مورد استفادة تمام شرکاء م یباشد قسم تهای مشترک محسوب می گردد و نمی توان حق انحصاری بر آنها قائل شد.

تبصره _ گذاردن میز و صندلی و هر نوع اشیاء دیگر و همچنین نگاهداری حیوانات در قسم ت های مشترک ممنوع است.

قسمت های مشترک در ملکیت مشاع تمام شرکاء ملک است، هر چند که در قسمت های اختصاصی واقع شده باشد و یا از آن قسمت ها عبور نماید.

ماده ٤- قسمت های مشترک مذکور در ماده ٢ قانون تملک آپارتمان ها عبارت است از:

الف _ زیر زمین بنا خواه متصل به بنا باشد یا بنا به وسیلة پایه روی آن قرار گرفته باشد.

ب _ تأسیسات قسمت های مشترک از قبیل چاه آب و پمپ، منبع آب، مرکز حرارت و تهویه، رخت شویخانه،

تابلوهای برق، کنتورها، تلفن مرکزی، انبار عمومی ساختمان اطاق سرایدار در هر قسمت بنا که واقع باشد،دستگاه آس انسور و محل آن، چاه های فاضلاب، لوله ها از قبیل : (لوله های فاضلاب، آب، برق، تلفن، حرارت مرکزی، تهویة مطبوع، گاز، نفت، هواکش ها، لوله های بخاری) گذرگا ههای زباله و محل جمع آوری آن و غیره.

پ _ اسکلت ساختمان

تبصره _ جدارهای فاصل بین قسمت های اختصاصی مشترک بین آن قسمت ها است مشروط بر اینکه جزء

اسکلت ساختمان نباشد.

ت _ درها و پنجره ها، راهروها، پل هها، پاگردها که خارج از قسمت های اختصاصی قرار گرفته اند.

ث _ تأسیسات مربوط به راه پله از قبیل وسائل تأمین کنندة روشنایی، تلفن و وسایل اخبار و همچنین

تأسیسات مربوط به آ نها به استثنای تلفن های اختصاصی، شیرهای آتش نشانی، آسانسور و محل آن، محل اختتام پله و ورود به بام و پله های ایمنی.

ج _ بام و کلیه تأسیساتی که برای استفادة عموم شرکاء و یا حفظ بنا در آن احداث گردیده است.

ح _ نمای خارجی ساختمان.

خ _ محوطة ساختمان، باغ ها و پ ارک ها که جنبة استفادة عمومی دارد و در سند قسمت اختصاصی نیز ثبت نشده باشد.

ماده ٥- در صورتی که تعداد مالکین از سه نفر تجاوز کند مجمع عمومی مالکین تشکیل می شود.

 زمان تشکیل مجمع عمومی مالکین اعم از عادی یا فوق العاده در مواردی که   (ماده ٦ ) توافق نامه ای بین مالکین تنظیم نشده است به موجب اکثریت مطلق آرای مالکینی خواهد بود که بیش از نصف مساحت تمام قسمت های اختصاصی را مالک باشند و در صورت عدم حصول اکثریت مزبور، زمان تشکیل مجمع عمومی با تصمیم حداقل سه نفر از مالکین تعیین خواهد شد.

ماده ٧- در اولین جلسة مجمع عمومی ابتداء رئیس مجمع تعیین خواهد شد و سپس در همان جلسه مدیر یا مدیرانی از بین مالکین و یا اشخاص خارج انتخاب می شود. مجمع عمومی مالکین باید لااقل هر سال یک بار تشکیل شود.

ماده ٨- برای رسمیت مجمع ح ضور مالکین بیش از نصف مساحت تمام قسمت های اختصاصی یا نماینده آنان ضروری است.

تبصره _ در صورت عدم حصول اکثریت مندرج در این ماده جلسه برای پانزده روز بعد تجدید خواهد شد . هرگاه در این جلسه هم اکثریت لازم حاصل نگردید جلسه برای ١٥ روز بعد تجدید و تصمیمات جلسة اخیر با تصویب اکثریت عدة حاضر معتبر است.

ماده ٩- کسی که به عنوان نمایندة یکی از شرکاء تعیین شده باید قبل از تشکیل جلسة مجمع عمومی وکالتنامة معتبر خود را به مدیر یا مدیران ارائه نماید.

تبصره _ در صورتی که مالک قسمت اختصاصی شخصیت حقوقی باشد نمایندة آن طبق قوانین مربوط به شخصی تهای حقوقی و معرفی خواهد شد.

ماده ١٠ - هرگاه چند نفر مالک یک قسمت اختصاصی باشند باید طبق ماده ٧ قانون تملک آپارتمان ها از طرف خود یک نفر را برای شرکت در مجمع عمومی انتخاب و معرفی نمایند.

ماده ١١ - مجمع عمومی شرکاء دارای وظایف و اختیارات زیر می باشد:

الف _ تعیین رئیس مجمع عمومی.

ب _ انتخاب مدیر یا مدیران و رسیدگی اعمال آنها.

پ _ اتخاذ تصمیم نسبت به ادارة امور ساختمان.

ت _ تصویب گزارش مربوط به درآمد و هزینه های سالانه.

ث _ اتخاذ تصمیم در ایجاد اندوخته برای امور مربوط به حفظ و نگهداری و تعمیر بنا.

ج _ تفویض اختیار به مدیر یا مدیران به منظور انعقاد قراردادهای لازم برای اداره ساختمان.

کلیه تصمیمات مجمع عمومی شرکاء باید در صورت جلسه نوشته شود و به   (ماده ١٢ ) وسیلة مدیر یا مدیران نگهداری شود.

تبصره _ تصمیمات متخذة مجمع باید ظرف ده روز به وسیلة مدیر یا مدیران به شرکاء غایب اطلاع داده شود.

ماده ١٣ - تصمیمات مجمع عمومی بر طبق مادة ٦ قانون برای کلیة شرکاء الزام آور است.

ماده ١٤ - مدیر یا مدیران مسئول حفظ و ادارة ساختمان و اجرای تصمیمات مجمع عمومی م یباشند.

تعداد مدیران باید فرد باشد و مدت مأموریت مدیر یا مدیران دو سال است   (ماده ١٥ ) ولی مجمع عمومی می تواند این مدت را اضافه کند و انتخاب مجدد مدیر یا مدیران بلامانع خواهد بود.

ماده ١٦ - در صورت استعفاء، فوت، عزل و یا حجر مدیر یا مدیران قبل از انقضاء مدت، مجمع عمومی فوق العاده به منظور انتخاب جانشین تشکیل خواهد شد.

 در صورتی که سه نفر یا بیشتر از اعضای هیأت مدیره به جهات فوق از هیأت( تبصره ١ ) مدیره به جهات فوق از هیأت مدیره خارج شوند مجمع عمومی فوق العاده باید به منظور تجدید انتخاب هیأت مدیره تشکیل گردد.

تبصره ٢- حذف شده است.

ماده ١٧ - تصمیمات مدیران با اکثریت آراء معتبر است.

ماده ١٨ - مجمع عمومی یک نفر از مدیران را به عنوان خزانه دار تعیین می نماید، خزان ه دار دفتر ثبت درآمد و هزینه خواهد داشت که به پیوست قبوض و اسناد مربوط برای تصویب ترازنامه به مجمع عمومی تسلیم و ارائه خواهد داد.

ماده ١٩ - مدیر یا مدیران، امین شرکاء بوده و نمی توانند فرد دیگر را به جای خود انتخاب نمایند.

ماده ٢٠ - مدیر یا مدیران مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی بیمه نمایند.

سهم هر شریک از حق بیمه با توجه به ماده ٤ قانون به وسیلة مدیر تعیین و از شرکاء اخذ و به بیمه گر پر داخت خواهد شد.

ماده ٢١ - مدیر یا مدیران مکلفند میزان هزینه های مستمر و مخارج متعلق به هر شریک و نحوة پرداخت آن را قبل یا بعد از پرداخت هزینه و به وسیلة نامه سفارشی به نشانی قسمت اختصاصی یا نشانی تعیین شده از طرف شریک به او اعلام نمایند. آپاراتمان داشته باشند «١٠» ماده ٢٢ - در کلیه ساخ تمان های مشمول قانون تملک آپارتمان ها که بیش از ده مدیر یا مدیران مکلفند برای حفظ و نگهداری و همچنین تنظیف قسمت های مشترک و انجام سایر امور مورد نیاز بنا، دربانی استخدام نمایند.

 شرکاء ساختمان موظفند در پرداخت هزینه های مستمر و هزینه هایی که ( ماده ٢٣ ) برای حفظ و نگاهداری قسمت های مشترک بنا مصرف می شود طبق مقررات زیر مشارکت نمایند:

در صورتی که مالکین ترتیب دیگری برای پرداخت هزینه های مشترک پیش بینی نکرده باشند سهم هر یک از مالکین یا استفاده کنندگان از هزینه های مشترک آن قسمت که ارتباط با مساحت زیر بنای قسمت اختصاصی دارد از قبیل آب، گازوئیل و اسفالت پشت بام و غیره به ترتیب مقرر در ماده ٤ قانون تملک آپارتمان ها و سایر

مخارج که ارتباطی به میزان مساحت زیر بنا ندارد از قبیل هزینه های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگاهداری تأسیسات، باغبان، تزئینات قسمت های مشترک و غیره به طور مساوی بین مالکین یا استفاده کنندگان تقسیم می گردد، تعیین سهم هر یک از مالکین یا استفاده کنندگان با مدیر یا مدیران می باشد.

 چنانچه به موجب اجاره نامه یا قرا رداد خصوصی پرداخت هزینه های مشترک به تبصره عهدة مالک باشد و مالک از پرداخت آن استنکاف نماید . مستأجر می تواند از محل مال الاجاره هزینه های مزبور را پرداخت کند و در صورتی که پرداخت هزینه های جاری مشترک به عهدة استفاده کننده باشد و از پرداخت استنکاف کند مدیر یا مدیران می توانند علاوه بر مراجعه به استفاده کننده به مالک اصلی نیز مراجعه نمایند.

 هر یک از شرکاء که در مورد سهمیه یا میزان هزینة مربوط به سهم خود( ماده ٢٤ ) معترض باشد می تواند به مدیر مراجعه و تقاضای رسیدگی نسبت به موضوع را بنماید، در صورت عدم رسیدگی یا رد اعتراض، شریک م ی تواند به مراجع صلاحیت دار قضایی مراجعه کند.

ماده ٢٥ - هزینه های مشترک عبارت است از:

الف _ هزین ههای لازم برای استفاده، حفظ و نگاهداری عادی ساختمان و تأسیسات و تجهیزات مربوطه.

ب _ هزینه های اداری و حق الزحمه مدیر یا مدیران.

ماده ٢٦ - در صورتی که بین شرکاء توافق شده باشد که هزینه های نگاهداری یک قسمت از بنا یا هزینة نگاهداری و عملیات یک جزء از تأسیسات فقط به عهدة بعضی از شرکاء باشد فقط همین شرکاء ملزم به انجام آن بوده و در تصمیمات مربوط به این هزینه ها تعیین تکلیف خواهند نمود.

ماده ٢٧ - مدیر یا مدیران به ترتیبی که مجمع عمومی تصویب می کند می توانند به منظور تأمین هزینه های ضروری وفوری وجوهی به عنوان تنخواه گردان از شرکاء دریافت دارند.


وب سایت : 
www.pelak21.com
تلفن مرکز پشتیبانی : 02142084321
ایمیل : 
info@pelak21.com
تلگرام پشتیبانی : 
telegram.me/pelak21support
کانال تلگرام : 
ltelegram.me/pelak21officia

   

 

  • پلاک 21
  • ۰
  • ۰


  • ۰
  • ۰

به وجود آمدن آپارتمان‌های بلند و روی آوردن سریع و شتابزده مردم به زندگی آپارتمان‌نشینی آنقدر یکدفعه اتفاق افتاد که همین مردم فرصت نکردند محیط زندگی و شناخت اجتماعی‌شان را نسبت به زندگی مرتفع‌نشینی تغییر دهند.

بگذارید واضح‌تر بگویم، این میهمان ناخوانده به اسم «آپارتمان‌نشینی» که سبک خاص زندگی را با خود به ارمغان آورد آنقدر صاعقه آسا شکل گرفت که مردم فرصت نکردند در مورد چند و چون این نوع زندگی خاص و متمدن اطلاعات کسب کنند. نتیجه چنین اتفاقی آن شد که فرهنگ آپارتمان‌نشینی بین مردم روند کند‌تری نسبت به رشد سکونت در آن داشته باشد که گاه باعث اختلاف بین ساکنین و مدیران آپارتمان می‌شود. ناگفته نماند این مشکلات همچنان نیز ادامه‌دارد. نکته مهم و تقریباً نادیده گرفته شده در حقوق آپارتمان‌نشینی این است که همه اعضای ساکن در آپارتمان نمی‌توانند از فضای مشاع یا به اصطلاح عمومی آپارتمان استفاده شخصی کنند.

این مسئله شامل استفاده بی‌اجازه بعضی از ساکنین از فضای پاگرد به عنوان محلی برای قرار دادن جاکفشی یا گلدان‌ها می‌شود. البته جا دارد اینجا نکته‌ای مهم را یادآوری کنم و آن این است که همه شروط و قوانین آپارتمان‌نشینی ممکن است به خاطر تفاهم شکل گرفته میان ساکنین یا براساس تأیید اعضای هیئت مدیره ساختمان تغییر پیدا کند. نمونه‌اش همین قرار دادن جاکفشی و گلدان در فضای پاگرد است که اغلب ساکنین نسبت به این مسئله به شرطی که مانع تردد بقیه نشود مشکلی ندارند. در بیشتر موارد کسانی که ساکن مجتمع‌های چندین طبقه هستند مالک واقعی واحد نیستند و در واقع مستأجر هستند. سؤال مهم این است که در این شرایط پرداخت هزینه شارژ برعهده کیست؟ یا اینکه واحدی که از مشاعات ساختمان استفاده نمی‌کند هم ملزم به پرداخت حق شارژ است؟ واحد مسکونی که مدتی تخلیه بوده یا ساکن آن مسافرت بوده از پرداخت شارژ معاف است؟

حسین هاشمی نسب، وکیل پایه یک و کارشناس دادگستری در پاسخ به این سؤال‌ها می‌گوید: قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد اینکه پرداخت هزینه شارژ با مستأجر یا مالک است اظهارنظر صریحی نکرده است. اما با توجه به تبصره ماده 3 آئین‌نامه می‌توان چنین برداشت کرد که اگر قراردادی بین مالک و مستأجر در مورد پرداخت هزینه شارژ ساختمان منعقد نشده باشد پرداخت این هزینه به عهده مستأجر و استفاده کننده از واحد استیجاری است.

گاهی پیش می‌آید که اگرچه به موجب قرارداد خصوصی پرداخت هزینه‌های شارژ ساختمان به عهده مالک گذاشته شده است اما مالک از پرداخت آن امتناع می‌کند. در این شرایط مستأجر می‌تواند از محل مال‌الاجاره، هزینه‌های مربوطه را پرداخت کند. اما ضرورت و اهمیت این موضوع به حدی است که قانونگذار در مواردی مالک و مستأجر را به صورت تضامنی مسئول پرداخت شارژ و هزینه مشترک ساختمان قلمداد کرده است. بنا بر نظر قانونگذار در صورتی که پرداخت هزینه‌های مشترک ساختمان بر عهده مستأجر باشد ولی او از پرداخت چنین هزینه‌هایی امتناع کند، مدیر یا مدیران ساختمان می‌توانند برابر قوانین مربوطه اقدام نمایند.

نکته مهم اینکه اگر خواستید یک واحد آپارتمانی بخرید، بعد از اینکه از سابقه ثبتی ملک، پرداخت عوارض شهری و مالیات توسط مالک قبلی یقین حاصل کردید باید از تسویه حساب مالک قبلی با مدیر ساختمان در مورد هزینه‌های مشترک ساختمان نیز مطمئن شوید.

طبق ماده 12 قانون تملک آپارتمان‌ها قانونگذار دفاتر اسناد رسمی را موظف کرده است در هنگام تنظیم هر سند انتقال، اجاره، رهن و صلح گواهی مربوط به تسویه حساب هزینه‌های شارژ را که به تأیید مدیر ساختمان رسیده از مالک مطالبه نماید. در بسیاری موارد مشکل پرداخت هزینه شارژ به این دلیل است که مالک یا مستأجر با استناد به حضور نداشتن یا اقامت نکردن در واحد از پرداخت هزینه‌های شارژ سر باز می‌زند. در قانون برای چنین مشکلاتی راهکار قضایی درنظر گرفته شده است، حق شارژ و هزینه تعمیرات ساختمان به بودن یا نبودن افراد در خانه یا حتی به کم یا زیاد مصرف کردن انرژی ربطی ندارد. هیچ کس هم نمی‌تواند با مصوبه مجمع عمومی ساختمان یا اکثریت ساکنین مجتمع مسکونی مخالفت کرده و از پرداخت شارژ امتناع کند.

بر اساس ماده 4 قانون تملک آپارتمان‌ها مصوب اسفند 1343 پرداخت حق شارژ ساختمان به صورت ماهانه الزامی است خواه استفاده شود یا در صندوق آپارتمان ذخیره گردد.

اگر ساکن واحد مسکونی (مستأجر یا مالک) از پرداخت شارژ و هزینه‌های مشترک ساختمان خودداری کرد ابتدا هیئت مدیره ساختمان موظف است به صورت کتبی به خاطی درباره عدم پرداخت هزینه شارژ تذکر دهد. در صورت پرداخت نشدن مجدد حق شارژ، هیئت مدیره ساختمان می‌تواند با مراجعه به نزدیک‌ترین مجتمع قضایی محل سکونت اظهار‌نامه‌ای برای شخص خاطی ارسال کند و به او فرصت 10 روزه برای تسویه حساب با مدیر ساختمان بدهد.

در این زمینه قانونگذار این اطمینان را می‌دهد که اگر برای بار دوم همین فرد از دادن شارژ امتناع کرد، مدیران ساختمان می‌توانند با مراجعه به اداره ثبت محل و به استناد اظهار نامه درخواست اجرائیه کنند. اگر در این مرحله هم شخص خاطی توجهی به اجرائیه ثبت نکرد مدیران ساختمان می‌توانند به استناد تبصره یک ماده 10 به دادگاه حقوقی قانون مراجعه و شکایتی علیه مالک یا مستأجر تسلیم دادگاه کنند.

دادگاه موظف است به اینگونه شکایات خارج از نوبت رسیدگی کند، حکم محکومیت فرد خاطی را در اولین فرصت رسیدگی صادرکند، فرد را ملزم به تسویه حساب و جریمه دو برابر بدهی و گاهی محرومیت‌های قانونی مانند خدمات مشترک ازجمله شوفاژ، آب گرم، گاز و. . . محکوم نماید.

هاشمی نسب درباره مبنای هزینه‌های مشترک ساختمانی افزود: تعیین نحوه محاسبه هزینه‌های مشترک آپارتمان قبل از هر چیز به اراده و تصمیم اهالی همان ساختمان برمی‌گردد که می‌توانند به هر نحوی آن را تعیین کنند.

اگر روش خاصی به این منظور تعیین نشده باشد سهم هر یک از مالکان یا استفاده‌کنندگان از هزینه‌های مشترک بردو پایه است:

اول اینکه آن قسمت که ارتباط با مساحت زیربنای قسمت اختصاصی دارد مانند آب، گازوئیل، گاز، آسفالت پشت بام و... به نسبت مساحت واحد به مجموع مساحت قسمت‌های اختصاصی تمام ساختمان محاسبه می‌شود.

در دومین حالت سایر مخارجی که ارتباطی به میزان مساحت زیربنا ندارد مانند هزینه‌های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگهداری شوفاژ خانه و تأسیسات، تزئینات قسمت‌های مشترک ساختمان و نظافت محوطه به طور مساوی محاسبه می‌شود. در هر صورت هر یک از واحدها که در مورد سهمیه یا میزان هزینه مربوط به سهم خود معترض باشد، می‌تواند به مدیر مراجعه و تقاضای رسیدگی کند و در صورت رد اعتراض یا ترتیب اثرندادن به اعتراض به دادگستری مراجعه کند.


وب سایت : 
www.pelak21.com
تلفن مرکز پشتیبانی : 02142084321
ایمیل : 
info@pelak21.com
تلگرام پشتیبانی : 
telegram.me/pelak21support
کانال تلگرام : 
ltelegram.me/pelak21officia

   

 

  • پلاک 21
  • ۰
  • ۰


اصول طراحی فضای سبز در محیط های مسکونی :

 

تحولات انقلاب صنعتی در جهان باعث گردید که شهرها از نظر فضای سبز خارج از الگوی ارگانیک قبلی که پاسخگوی نیازهای اکولوژیک بود، تکوین یابد. در تعریف کنونی فضای سبز شامل آن بخش از مناطقی می شود که دارای گیاهان و یا هر گونه سبزینگی اعم از درختان، گلها و چمن ها را در بر داشته باشد.

تاثیرات گیاهان در بهسازی شرایط زیست:

یک هکتار فضای سبز در سال 2500 تا 3000 کیلوگرم اکسیژن تولید می کند که این مقدار به طور متوسط اکسیژن مورد نیاز 10 نفر را طی یک سال تامین می نماید. برخی گیاهان مانند گردو، کاج، اکالیپتوس، افرا و زبان گنجشک موادی را در فضا منتشر می کنند که موجب عدم رشد و مرگ و میر برخی از باکتری ها، قارچ ها و تک سلولی ها می شود. گیاهان از طریق اکسیژنه کردن و رقیق کردن هوا، آلودگی های آن را کنترل می نمایند و همچنین ذرات گرد و غبار را کاهش می دهند و به این خاطر است که می توان آن را ریه های تنفسی شهر نامید، همچنین درختان نقش موثری در جذب سرب هوای آلوده شهرها دارند و می توانند مناطق مسکونی و کانونهای تمرکز انسانی را در برابر آن حفظ کنند.

کاهش ردیفهایی از برخی درختان می تواند جلو صداهای آزاردهنده و گوش خراش را تا حدی گرفته و خطر آن را پایین بیاورد، همچنین ترکیبی از درختچه ها و پوشش زمین وقتی که به صورت مجموعه ایی مناسب از گیاهان جاذب صدا در آیند موجب کاهش صدا می شوندانبوهی از درختان، چرمی بودن برگها و خمش پذیری شاخه ها اجازه می دهد که صداهای ناهنجار جذب درختان شوند. «پوشش گیاهی خیلی بهتر و ارزان تر از موانع انسان ساخت، مانند دیوار در کاهش صدا نقش دارند.» (هاریسون، 1974)

پیشنهادات برای کاهش صدا:

1. بهترین گونه های درختان: افرا، اقاقیا، چنار و سرو شیراز، کاج ترا و کاج تهران

2. بهترین ترکیب گونه ها: افرا، اقاقیا و چنار یا ترکیب بیشتری از گونه های با برگ پهن تر و یا میزان صمغ بیشتر

3.  فاصله فضای سبز به عنوان حایل بین فرستنده صدا و خانه های مسکونی، هر قدر عرض پیاده رو بعد از خط میانی سبز بیشتر باشد اثر کاهش صدا بیشتر است.( بیش از 15 متر)

4.  بهترین شکل زمین: زمین شیب دار

5.ارتفاع و تراکم درختان: ارتفاع بیشتر

گیاهان و به ویژه درختان به صورت دیواره های سبز می توانند باعث تقلیل نور خیره کننده و انعکاس نوری گردند. یکی از این راهها به وسیله جایگزینی و ارتفاع های متفاوت گیاهان می توان تشعشع نور را به هنگام روز و شب کنترل نمود.

چهار بخش از گیاهان مانع فرسایش خاک می شوند که شامل موارد زیر می گردد :

1. برگ های متراکم

2. شاخه های متراکم

3. چند تنه بودن درخچه ها

4. ریشه های افشان

تاثیر گیاهان برای کنترل شرایط اقلیمی خرد :

در تمام مناطق گرم و خشک زمین، منافع تاثیر اقلیمی حتی کمترین پوشش گیاهی ، کاملا قابل توجه است. تجربه نشان داده است که سه درخت سایبان دارد در بخش های شمالی، جنوبی و غربی خانه های مسکونی به خنک هوا کمک می کند به نحوی که هزینه استفاده از وسایل خنک کننده را به نصف کاهش می دهند.

درخت باید در جایی کاشته شود که سایه آن، در گرم ترین روز سال روی قسمت بیشتری از ساختمان و خانه قرار گیرد. پوشش گیاهی وقتی نزدیک یا مجاور اتاق قرار داشته باشد، اولا گرمای تابشی را جذب می کند و از انعکاس آن به داخل اتاق جلوگیری می کند و ثانیا جریان خفیف هوایی که از میان شاخ و برگ درخت می گذرد خنک شده و به داخل اتاق می رود.درختان می توانند در مقابل باد در محیط های شهری همچون مانع و سپر عمل کرده و جهت محافظت از بادهای زمستانی در محیط های مسکونی کاشته شوند و به این خاطر هر چه مانع بلند تر و بهتر باشد، باد پناه آن بیشتر است.

چون جهت وزش باد در فصول مختلف سال تغییر می کند، موانع گیاهی را می توان طوری برگزید که به عنوان باد شکن و در تابستان، هادی جریان هوا به محطه مورد نظر باشد. درختان همیشه سبز که تا زمین شاخه دارند، معمولا در طول سال بیشترین تاثیر را در کنترل باد دارنداساسا گیاهان، باد را با انسداد مسیر و منعکس کردن و بالاخره تصفیه کردن کنترل می کنند. ذکر این نکته ضروریست که جریان هوای سرد از سوزنی برگان عبور نمی کنند و پهن برگان جریان هوا را از خود عبور داده و آن را تصفیه می کنند. اگر مانع از درختانی تشکیل شده باشد که دارای ارتفاع زیاد و تاج فاصله دار از زمین باشد، باد در یک جا تجمع کرده و گرد باد ایجاد می کنند به این خاطر ترکیبی از گونه ها و اندازه های مختلف گیاهان در قلمرو باد شکن، سطح رویین ناصافی ایجاد می کند که در کنترل باد موثر تر است. هر چه عمق باد شکن بیشتر باشد از طول منطقه محافظت شده می کاهد. در این حالت لابلای شاخ و برگ درختان کمترین سرعت باد جریان خواهد داشت.

یکی از طرق تامین کمبود رطوبت برای کاهش دمای هوا در مواقع گرم، استفاده از تعرق پوشش های گیاهی نظیر سطوح چمن یا درختان است. گیاهان پناهگاهی ضد باران نیستند، ولی در بارندگی خفیف کمی محافظت ایجاد می کنند. می توان در معابر و قسمتهایی که سطوح همیشه سایه یا گرمای کمی دارند قسمتهای پر سایه را به باغچه و فضای سبز اختصاص داد که به این ترتیب از عمر یخ ها کاسته می شود.

تاثیر و کاربرد گیاهان در معماری:

با توجه به شکل و حجم انفرادی و انبوه هر گونه و ترکیب حجم ها و شکل های گونه ها، گیاه می تواند به عنوان یک فرم معماری موثر فضا را بسازد. درختان گسترده و سایه دار می توانند حالت سقف و سایه بان داشته باشند، برای ایجاد فضای مسقف سبز می توان از گیاهان رونده به کمک نگاه دارنده ها و داربستها استفاده کرد. بوته ها و درخچه ها حصاری، سطح را مانند دیوارهای یک فضای مشخص تعریف و فضا را محدود می کنند. از پوشش گیاهی می توان به عنوان یک مانع استفاده کرد و جدایی فضاهای عملکردی با حفظ ارتباط بصری را ایجاد نمود و این مسئله با ایجاد پرچین ها امکان پذیر است. کاشتن جهت ایجاد حفاظ، پنهان کردن مناظر نازیباست طوری که باقی چشم انداز به مناظر مقبول انسان، باز است. کاشتن جهت ایجاد محوطه خصوصی، جدا کردن یک بخش از محیط برای استفاده ویژه است. به طور کلی برای ایجاد محیطی محفوظ و برای پوشاندن مناظر، ارتفاع گیاه باید حداقل 2 متر باشد. ارتفاع نهایی گیاهان یکی از ملاحظات مهمی است که در تعیین کارایی آنها در معماری باید در نظر گرفته شود.

1. ارتفاع قوزک پا برای پوشاندن زمین

2.ارتفاع زانو برای جهت دادن و راهنمای مسیر

3. ارتفاع کمر برای کنترل عبور و مرور و حصارهای جزئی

4. ارتفاع سینه برای تقسیم فضا

5. ارتفاع بالاتر از دید برای محصور کردن محوطه های خصوصی

 

ترکیب گیاهان در یک محیط یک ساختار فضایی را به وجود می آورد که این ساختار فضایی نتیجه خصوصیات توپوگرافی، مجموعه گیاهی بوده که در کنار یکدیگر ویژگی های فضایی یک محیط سبز را به وجود می آورند. ویژگی های گیاهان در ایجاد ساختار فضایی مطلوب به خصوص در محیطهای مسکونی بسیار زیاد است در واقع گیاهان در یک محیط مسکونی ایجاد جذابیت نموده و کیفیت آن را در کنار افزایش امکان جذب بالا می برند.

گیاهان را برای کمک به کنترل ترافیک می توان به کار برد تا هم به زیبایی طبیعت افزوده و هم عبور و مرور دوچرخه و موتورسیکلت و عابران را کنترل نماید. درختان به عنوان تعیین کننده مسیر در امر کنترل ترافیک بیش از حصار یا سیم کشی در هدایت راهها موثرند.

ضوابط کلی در مورد استقرار درخت در خیابان:

1. درختان باید به صورت یک در میان و در طرفین قرار گیرد (بدین صورت که درختان دو طرف دقیقا مقابل هم قرار نگیرند بلکه به صورت یکی در مقابل دو درخت قرار گیرند.)

2. درختان باید در فاصله منظم بدون توجه به حد زمین قرار بگیرند، این امر به خیابان ظاهری متفاوت می دهد.

3. فاصله درختان از یکدیگر بسته به گونه و خصوصیات رشد حداقل 750 سانتیمتر باشد.

4. برای یکپارچگی و هماهنگی درختان در یک محل باید آنها را همزمان کاشت.

5. تمامی درختان در یک خیابان باید از یک نوع باشد مگر موارد خاص در نظر باشد.

6. فاصله بعضی درختان به طور نمونه نارون، بلوط سفید 1500 سانتیمتر، درخت سیاره ایی افرا 1350 سانتیمتر، افرای قرمز 1200 سانتیمتر.

7. از شکل و ارتفاع درخت می توان برای تعیین و مشخص کردن انواع خیابانها استفاده نمود. اغلب مردم تفاوتهای جزئی در نوع درختان را تشخیص نمی دهند، برای موفقیت در مشخص کردن خیابانها باید تفاوت نوع درختان بارز باشد.

8.در مواردی که حدود جغرافیایی مشخص برای محله وجود نداشته باشد، انواع مشخص درخت و الگوهای مشخص می تواند به ایجاد هویت کالبدی خاص کمک کند، که خود موجب شکل گیری ارگانهای محلی خواهد بود.

9.  یک مرکز خرید محلی را می توان با استفاده از تابلوهای خاص، استفاده هماهنگ از سایبان و یا کاشت متراکم گلهای رنگارنگ به صورت استثنایی در آورد.

10.رزشهای زیبایی گیاهان از یک گیاه تنها به دست نمی آید، بلکه از هم آمیزی عوامل منظر مانند تپه ها و پستی و بلندی هاست که به  محیط زیست زیبایی می بخشد.

11. استفاده مناسب از درختان به عنوان عوامل زنده و جایگزین مواد مصنوعی در شرایط فعلی امری کاملا ضروریست. علاوه بر آن گیاهان از نظر بسیاری از ویژگی ها و عملکردها بر مصالح و مواد مصنوعی برتری دارند. به ویژه از نظر زیبایی شناسی غیر قابل جانشین هستند.

12. کاشت درختان و درخچه ها در شهرها گروه خاصی از جانوران ، از جمله پرندگان مختلف را نیز وارد محیط نموده و آن را از حالت سکون و بیروح خود خارج می کند.

مبانی طراحی فضای سبز :

مبانی طراحی شامل اصول کلی طراحی فضای سبز است که ویژگی های کاربردی عوامل و امکانات مورد نیاز برنامه و شرایط لازم را برای پاسخگویی به نیازهای روانی و اجتماعی قشرهای جامعه و نیز پاره ایی از عوامل فرعی دیگر را دیکته می کند. به طور کلی می توان مبانی طراحی فضای سبز را در محیط های مسکونی تابع عوامل زیر دانست :

1.از گیاهان می توان برای هدایت دید ناظر به صحنه های مختلف طیعت استفاده شود.

2. در مواقعی که بخواهند به گل و گیاه خاص، تشخص متمایز از بقیه بدهند از گلدان استفاده می کنند.

3.  در جایی که مقیاس کوچک است (مثل حیاط منازل مسکونی کوچک) فاصله و دامنه دید کم است. ÷س قوه ادراک و بینش مقدار زیادی تغییر می کند. لذا در مقیاسهای کوچک جزئیات بیشتری از گیاهان تک تک دیده می شود و کوچکترین دگرگونی در رنگ گل و یا برگ، خیلی زود به چشم می خورد.

4. یکی از اهداف مهم در طراحی فضای سبز ، آفرینش کیفیتی است که بین تجربه و احساس انسان و المان های بزرگ اطراف ما، پلی تعبیه نماید.

5. یکی از اصلی ترین ارزشهای درختان این است که برای ساختمان ایجاد مقیاس می کنند.

6. مناظر زیبای طبیعت هرگز متقارن نیستند، ولی توازنی بین دو سوی محور برقرا است، این تقارن را تقارن نظری می نامند. برای ایجاد فضای طبیعی و زیبا همیشه باید توازن را در نظر داشت و تقارن نظری کامل به وجود آورد.

7. امروزه بیشتر معماران منظر، راه حل ناتقارن را در ایجاد توازن و تعادل توصیه می کنند.


وب سایت : www.pelak21.com
تلفن مرکز پشتیبانی : 02142084321
ایمیل : 
info@pelak21.com
تلگرام پشتیبانی : 
telegram.me/pelak21support
کانال تلگرام : 
ltelegram.me/pelak21officia

   

 


  • پلاک 21
  • ۰
  • ۰
  • پلاک 21
  • ۰
  • ۰
  • پلاک 21
  • ۰
  • ۰

نحوه وصول شارژ ساختمان از همسایه لجباز:

چنانچه هر مالکی از پرداخت شارژ خود خودداری کند، فقط مدیریت ساختمان این اختیار را دارد که راسا آن واحدی را که از پرداخت شارژ خودداری می‌کند با قطع آب، گاز یا برق تنبیه کند.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  زندگی شهری امروز شرایط خاصی را برای ساکنان شهرهای بزرگ به وجود آورده است؛ از یک طرف روابط همسایگی کمرنگ‌تر شده و همسایه‌ها همدیگر را نمی‌شناسند و از طرف دیگر ارتباط میان واحدهای یک آپارتمان همسایه‌ها را از نظر تامین هزینه های مشترک در شرایطی به هم پیوند زده است.
در چنین شرایطی حل برخی اختلافات در خصوص مشکلات مالی دردسرهایی به دنبال خواهد داشت. معمولا این روابط مالی در قالب پرداخت سهم شارژ ساختمان تنظیم می‌شود. در ادامه در گفت‌وگو با کارشناسان نحوه محاسبه سهم شارژ و مطالبه آن بررسی می‌شود.


محاسبه شارژ ساختمان:
بهنام عباسی، مدرس دانشگاه در خصوص نحوه تعیین سهم هر واحد از شارژ ساختمان می‌گوید: مستندا به ماده 23 آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها و تبصره ذیل، مخارجی که ارتباطی به میزان مساحت زیر بنا ندارد از قبیل هزینه‌های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگهداری تاسیسات، باغبان، تزیینات قسمت‌های مشترک و غیره به طور مساوی بین مالکین یا استفاده‌کنندگان تقسیم می‌شود. تعیین سهم هر یک از مالکان یا استفاده‌کنندگان با مدیر یا مدیران است.
چنانچه به موجب اجاره‌نامه یا قرارداد خصوصی پرداخت هزینه‌های مشترک به عهده مالک باشد و مالک از پرداخت آن استنکاف کند مستاجر می‌تواند از محل مال‌الاجاره، هزینه‌های مزبور را پرداخت و در صورتی که پرداخت هزینه‌های جاری مشترک به عهده استفاده کننده باشد و از پرداخت استنکاف کند، مدیر یا مدیران می‌توانند علاوه بر مراجعه به استفاده‌کننده، به مالک اصلی نیز مراجعه کنند.
تکلیف پرداخت شارژ ساختمان:
یک وکیل دادگستری درباره تکلیف ساکنان آپارتمان در پرداخت سهم شارژ می‌گویدهزینه‌های عمومی ساختمان را که به وسیله مجمع عمومی ساختمان تعیین شارژ می‌گویند و مالکین مکلفند این هزینه‌های مشترک را هر ماهه مطابق مصوبات پرداخت کنند.
روح الله عظیمی توضیح می‌دهد: چنانچه هر مالک یا استفاده کننده از ملک هزینه‌های مشترک تعیین شده را نپردازد هیات مدیره یا مدیر ساختمان می‌تواند برای دریافت شارژ مربوطه از طریق تهیه و تنظیم و ارسال اظهارنامه رسمی از طریق مراجع قضایی آن را از مستاجر مستنکف مطالبه کنند
چنانچه هر مالک یا استفاده کننده از ملکی هزینه های مشترک تعیین شده را نپردازد هیات مدیره یا مدیر ساختمان می‌تواند برای دریافت شارژ با مراجعه به اداره‌ ثبت از طریق تهیه و تنظیم اظهار نامه رسمی اقدامات قانونی لازم را به عمل آورد.
بهنام عباسی مدرس دانشگاه نیز درباره پرداخت شارژ در ساختمان به «حمایت» می‌گوید: با عنایت به ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمان‌ها و تبصره یک الحاقی به این ماده، در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک از طریق مدیر یا هیئت مدیران به وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن هزینه‌ها مطالبه می‌شود.
و هرگاه مالک یا استفاده‌کننده ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ اظهار‌نامه سهم بدهی خود را نپرداخت، مدیر یا هیات مدیران می‌توانند به تشخیص خود و با توجه به امکانات از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و غیره خودداری کنند و در صورتی که مالک یا استفاده‌کننده همچنان اقدام به تسویه حساب نکنند اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیات مدیران برای وصول وجه مزبور بر طبق اظهارنامه ابلاغ شده اجراییه صادر خواهد کرد.
این وکیل دادگستری می‌گوید: چنانچه عدم ارایه خدمات مشترک موثر نباشد، مستندا به تبصره یک ماده 10 مکرر قانون مزبور، مدیر یا مدیران مجموعه می‌توانند دادخواست خود را با عنوان مطالبه شارژ معوقه به مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) ارائه کنند.


برخورد با همسایه لجوج:
روح الله عظیمی کارشناس حقوقی در مورد تنبیه مالکی که از پرداخت شارژ خودداری می‌کند، ادامه می‌دهد: اگر هر مالک یا استفاده‌کننده از آن ملک، هزینه‌های مشترک تعیین شده را نپردازد، هیات مدیره یا مدیر ساختمان می‌توانند برای دریافت شارژ مربوطه از طریق تهیه و تنظیم و ارسال اظهارنامه رسمی از طریق مراجع قضایی، آن را از مستاجر مستنکف مطالبه کنند.
عظیمی ادامه می‌دهد: چنانچه مستاجر ظرف 10 روز هزینه مربوطه را پرداخت نکند، هیات مدیره یا مدیر ساختمان می‌توانند به تشخیص خود، برق عمومی، آب گرم، تهویه مطبوع و یا گاز را نسبت به مستاجر ممتنع قطع کنند
چنانچه همزمان با این اقدام، مستاجر مبادرت به تسویه‌حساب با هیات مدیره کند، مدیر ساختمان می‌تواند از طریق اداره ثبت منطقه مربوطه اقدامات اجرایی را علیه مستاجر مستنکف مطابق اجرای اسناد رسمی به عمل آورد و چنانچه به هر دلیلی قطع خدمات مشترک مستاجر ممتنع میسر نباشد، مدیر ساختمان می‌تواند از طریق مراجعه به مراجع قضایی مربوطه نسبت به قطع برق، آب گرم یا گاز و امثال آن اقدام کند و تا هر زمانی که مستاجر نسبت به تسویه‌حساب خود با هیات مدیره اقدام نکند قطع این خدمات استمرار دارد، مگر اینکه مستاجر مستنکف با مراجعه به مراجع قضایی دستوری برای وصل آن از مرجع قضایی دریافت کند.
خلیل بهرامیان یک وکیل پایه یک دادگستری دیگر در خصوص نحوه مطالبه شارژ از همسایه مستنکف می‌گوید: اگر مستاجری از پرداخت شارژ خودداری کند، با توجه به قانون تملک آپارتمان‌ها مدیریت ساختمان می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف آن منطقه و تهیه و تنظیم اظهار‌نامه رسمی مستاجر مستنکف را مجبور به پرداخت بدهی خود کند
در صورتی که بدهی مستاجر ممتنع تا سقف پنج میلیون تومان باشد، مدیر ساختمان به شورای حل اختلاف همان منطقه مراجعه می‌کند و چنانچه مبلغ شارژ مستاجر مستنکف بیش از پنج میلیون تومان باشد، مدیر ساختمان باید از طریق مراجعه به دادگاه درخواست مطالبه شارژ را کند
چنانچه هر مالکی از پرداخت شارژ خود خودداری کند، فقط مدیریت ساختمان این اختیار را دارد که راسا آن واحدی را که از پرداخت شارژ خودداری می‌کند با قطع آب، گاز یا برق تنبیه کند.
نحوه وصول شارژ ساختمان از طریق اجرای ثبت روح‌الله عظیمی وکیل دادگستری، در ادامه به تکالیف دفاتر اسناد رسمی در این خصوص اشاره می‌کند و می‌گوید: دفاتر اسناد رسمی هنگام تنظیم قرارداد اجاره یا خرید یا فروش و امثال آنها مکلفند تسویه‌حساب ملک مربوطه را از مالک مطالبه کنند و مالک نیز مکلف است با مراجعه به هیات مدیره برگ تسویه حساب را از هیات مدیره دریافت و به دفاتر اسناد رسمی ارایه دهد یا اینکه هنگام تنظیم سند رسمی در خصوص موارد فوق ذی نفع قرارداد تنظیمی بدهی‌های مربوط را تقبل کند.
عظیمی متذکر می‌شود: با توجه به اینکه هزینه‌های مربوط به آسانسور جزو هزینه‌های مشترک ساختمان محسوب می‌شود، همه مالکان آن مجموعه مطابق مصوبات مجمع عمومی موظفند نسبت به پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور اقدام کنند. مالک ملک اگر هم از آسانسور استفاده نکنند مکلف به پرداخت هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری آسانسور است. به طور کلی تمام افراد ساکن یک ساختمان موظف به پرداخت هزینه‌های مربوط به شارژ، تعمیر یا نگهداری آسانسور هستند، حتی اگر هم از آسانسور استفاده نکنند.
وی اضافه می‌کند: در صورتی که مستاجر نسبت به تصمیمات مدیر ساختمان معترض باشد ابتدا از طریق مدیر ساختمان یا هیات مدیره اعتراض خود را اعلام می‌کند، چنانچه اعتراض وی پذیرفته نشود مستاجر می‌تواند به منظور پیگیری اعتراض خود به مراجع قضایی مربوطه مراجعه کند.
بهنام عباسی وکیل دادگستری در خصوص این موضوع که بنگاه‌های املاک برای تنظیم قرارداد اجاره یا بیع حتماً باید مفاصا‌حساب مستأجر یا مالک را از وی با امضای مدیر ساختمان مطالبه کنند، می‌افزاید: با عنایت به ماده 12 قانون تملک آپارتمان‌ها دفاتر اسناد رسمی موظفند در هنگام تنظیم هر نوع سند انتقال، اجاره، رهن، صلح، هبه و غیره گواهی مربوط به تسویه‌حساب هزینه‌های مشترک را که به تأیید مدیر یا مدیران ساختمان رسیده باشد از مالک یا قائم مقام او مطالبه کنند یا با موافقت مدیر یا مدیران تعهد منتقل‌علیه را به پرداخت بدهی‌های معوق مالک نسبت به هزینه‌های موضوع این قانون در سند تنظیمی قید کنند بنابراین با عنایت به صراحت ماده فوق‌الذکر بنگاه‌های املاک الزامی برای دریافت مفاصا‌حساب براین تنظیم قرارداد ندارند.
اعتراض مالکان به تصمیمات هیات مدیره عباسی در خصوص این پرسش که در صورتی که مستاجر نسبت به تصمیمات مدیر ساختمان معترض باشد از چه طریقی باید موضوع را پیگیری کند، توضیح می‌دهد: مستنداً به ماده 24 قانون تملک آپارتمان‌ها ابتدائاً هر یک از شرکا می‌تواند به مدیر مراجعه و تقاضای رسیدگی نسبت به موضوع را کند و در صورت عدم رسیدگی یا رد اعتراض شریک می‌تواند به مراجع صلاحیتدار قضایی مراجعه کند.
بهرامیان نیز در ادامه تاکید می‌کند: در صورتی که مستاجر نسبت به تصمیمات مدیر ساختمان معترض باشد، باید اعتراض خود را با هیات مدیره ساختمان مطرح کند تا هیات مدیره پیگیر آن باشد. چنانچه درخواست یا اعتراض آن مستاجر مربوط به مسایل مالی باشد، باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند و اگر سوءاستفاده مالی باشد، با مراجعه به دادگاه اعتراض خود را مطرح می‌کند.


وب سایت : 
www.pelak21.com
تلفن مرکز پشتیبانی : 02142084321
ایمیل : 
info@pelak21.com
تلگرام پشتیبانی : 
telegram.me/pelak21support
کانال تلگرام : 
l
telegram.me/pelak21officia

   

 

  • پلاک 21
  • ۰
  • ۰



  • پلاک 21