حدود اختیارات و وظایف مدیران آپارتمان ها در زندگی آپارتمان نشینی
مدیران آپارتمان چه کسانی هستند؟
بر حسب قوانین جاری و با هدف جلوگیری از اختلافاتی که ممکن است در زندگی آپارتمان نشینی رخ دهد، در آپارتمان هایی که تعداد مالکان آنها
از سه نفر بیشتر باشد مجمعی به نام مجمع عمومی مالکان تشکیل میشود که یکی از
وظایف آن تعیین مدیران آپارتمان است.
آیا مدیران آپارتمان باید از میان مالکان باشند؟
خیر. مدیران آپارتمان که از سوی مجمع عمومی انتخاب میشوند میتوانند از میان مالکان، مستاجران یا حتی اشخاصی غیر از مالک و مستاجر باشند.
وظیفه اصلی مدیر ساختمان چیست؟ چند نفر در یک آپارتمان میتوانند به عنوان مدیر انجام وظیفه نمایند؟
مدیر ساختمان مسئولیت حفظ و اداره ساختمان و اجرای تصمیمات مجمع عمومی را برعهده دارد و تعداد مدیران در صورت تعدد باید فرد باشد و مدت ماموریت مدیر یا مدیران ساختمان طبق قانون ۲ سال است ولی این مدت قابل افزایش یا کاهش است و انتخاب مجدد یک فرد به عنوان مدیر بلامانع است.
آیا مدیر یا مدیران آپارتمان میتوانند فرد دیگری را به جای خود برای انجام وظایف مدیریت بگمارند؟
خیر. مدیر یا مدیران آپارتمان امین مالکان هستند و نمیتوانند دیگری را به جای خود انتخاب نمایند.
غیر از حفظ و اداره ساختمان و اجرای تصمیمات مجمع عمومی مدیران چه وظایف دیگری بر عهده دارند؟
§ مدیران موظفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی بیمه نمایند و سهم هر شریک از حق بیمه را اخذ و به بیمهگر پرداخت کنند.
§ مدیران موظفند میزان هزینههای مستمر و مخارج متعلق به هر شریک و نحوه پرداخت آن را قبل یا بعد از پرداخت به شریک اعلام نمایند.
§ در مجتمعهایی که بیش از ۱۰ آپارتمان تاسیس شده باشد مدیران آپارتمان مکلفند برای حفظ بنا نگهبان استخدام کنند.
§ مدیران میتوانند با تصویب مجمع عمومی به منظور تامین هزینههای ضروری و فوری مبالغی به عنوان تنخواه گردان از شرکا دریافت کنند.
§ دادن تسویه حساب هزینههای مشترک به دفاتر اسناد رسمی هنگامی که در مورد واحد مورد نظر هر نوع سند انتقال اعم از اجاره، رهن، صلح، هبه و … تنظیم میشود.
آیا مدیران میتوانند به علت امتناع از پرداخت هزینههای مشترک، خدمات آب، برق، گاز و … واحد مربوطه را قطع کنند؟
در صورت امتناع مالک از پرداخت سهم خود از هزینههای مشترک، از طرف مدیر اظهارنامه ای با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن برای مالک ارسال میشود. اگر مالک طی مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهیاش را ندهد، مدیر میتواند از دادن خدمات مشترک (نه اختصاصی) مانند شوفاژ، آب گرم و …به آن شخص خودداری کند.
بنابراین قطع برق اختصاصی یا آب اختصاصی ممنوع بوده و جرم محسوب میشود. برای همین در صورتی که عدم ارائه خدمات مشترک ممکن نباشد مدیر میتواند به مراجع قضایی شکایت کند و دادگاه موظف است به این شکایت خارج از نوبت رسیدگی کند و واحد بدهکار را تا دو برابر بدهی جریمه کند.
اگر مدیر ساختمان را در مقابل آتش سوزی بیمه نکند چه ضمانت اجرایی وجود دارد؟
در صورت عدم انجام این وظیفه قانونی و بروز آتش سوزی مدیر مسئول جبران خسارت وارده خواهد بود.
·
www.pelak21.com ·
info@pelak21.com ·
تلفن :
02142084321 ·
تلگرام : @pelak21support
- ۹۶/۱۱/۳۰