پلاک21

سامانه آنلاین مدیریت مجتمع های مسکونی و تجاری پلاک21

پلاک21

سامانه آنلاین مدیریت مجتمع های مسکونی و تجاری پلاک21

پلاک 21 ،نرم افزار مدیریت و حسابداری ساختمان و مجتمع از طریق اینترنت می باشد که کمک میکند مدیران بدون دارا بودن دانش حسابداری، به امور مالی رسیدگی کنند و در کوتاه ترین زمان ممکن اخبار و اطلاعیه ها را با ساکنان و مالکان به اشتراک بگذارند. همچنین امکان مشاهده وضعیت مالی، پرداخت بدهی به صورت آنالین، پرداخت قبض با استفاده از کارت های عضو شبکه شتاب، واریز مستقیم به حساب مجتمع و مشاهده اخبار و اطلاعیه های مجتمع توسط مالکان و ساکنان را فراهم می نماید. ساکنان و مالکان نیز قادر خواهند بود تا علاوه بر اطلاع از میزان بدهی به پرداخت در موعد مقرر اقدام نمایند.

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

معاون قضایی رییس کل دادگستری استان تهران قوانین موجود در حوزه تملک آپارتمان‌ها را تشریح کرد.
محسن اهوارکی گفت: قوانین به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ قوانین آمره و قوانین تکمیلی که هر کدام شرایط و تعریف خاص خود را دارد. قانون تملک آپارتمان در بسیاری از مواقع در دسته قوانین آمره قرار می‌گیرد و در پاره‌ای از اوقات هم مشمول قوانین تکمیلی است.
این کارشناس حقوقی در خصوص قوانینی که آمره نام دارند، ادامه داد: گاهی رعایت مفاد قانون به حدی از منظر قانونگذار اهمیت دارد که به هیچ عنوان نمی‎تواند نقض آن را برتابد و در نتیجه به مردم اجازه نمی‌دهد که خلاف آن توافق کرده یا عملی را انجام دهند؛ اما همانطور که گفتم دسته‌ای از قوانین هم تکمیلی هستند به این معنا که اراده افراد را تکمیل می‌کنند. در این دسته، افراد می‌توانند بر خلاف آنچه تحت عنوان قانون در آمده تراضی کنند و اگر این اتفاق بیفتد حکم دیگری خواهد داشت.  نکته دیگری که در خصوص آپارتمان‌ها مطرح می‌شود بحث «مالکیت» در آپارتمان است که انواع مختلفی دارد.
اهوارکی با بیان اینکه مالکیت در آپارتمان‌ها را می‌توان به دو دسته مجزا تقسیم کرد، گفت: قانونگذار مالکیت افراد در ساختمان را به قسمت‌های مُشاع و اختصاصی تقسیم می‌کند. یک آپارتمان در قسمت‌هایی به صورت اختصاصی و در قسمت‌هایی نیز به صورت مُشاع در اختیار مالکین قرار دارد. منظور از قسمت‌های مُشاع راه‌پله‌ها، پشت بام، حیاط و ... است که همه ساکنین به طور یکسان حق استفاده از آن را دارند و هیچ یک از مالکین نمی‌تواند به صورت اختصاصی از آن قسمت‌ها استفاده کند، اما در مورد قسمت‌های اختصاصی قضیه متفاوت است. به عنوان مثال واحدهای مسکونی در آپارتمان‌ها به صورت اختصاصی در مالکیت افراد قرار دارند و این مالکان هستند که در خصوص واحدها اختیارات تام دارند.
وی افزود: همانگونه که مطرح شد منظور از مُشاعات؛ راه‌پله‌ها، حیاط، پشت‌بام و... است که در خصوص نقل و انتقال آن باید گفت فروش مُشاعات به غیر بی‌معنی است. یعنی مالکان نمی‌توانند مُشاعات ساختمان را مورد نقل و انتقال قرار دهند. کاملا واضح است که حیاط یک آپارتمان را نمی‌توان فروخت یا پشت‌بام را نمی‌شود مورد معامله قرار داد و مالکیت این قسمت‌ها به تبع مالکیت اختصاصی است که معنا می‌یابد و مستقل نیست، اما در بحث مالکیت اختصاصی می‌توان خیلی دقیق‌تر بود و به صورت موردی راجع به بعضی از قسمت‌ها صحبت کرد.
به گفته اهوارکی مالکیت پارکینگ و انباری اختصاصی است، اما امکان فروش آن به افرادی که در ساختمان مالک نباشند وجود ندارد، یعنی اگر واحد طبقه چهارم بخواهد پارکینگ خود را به فروش بگذارد  می‌تواند آن را به یکی از مالکین طبقه اول بفروشد اما نمی‌تواند پارکینگ یا انباری‌اش را به مالکین ساختمان روبرویی منتقل کند.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران یادآور شد: مالکیت اختصاصی از منظر انتقال به غیر بودن را می‌توان به صورت جداگانه مورد بحث قرار داد. یکی از مواردی که شاید مردم کمتر از آن مطلع باشند بحث اعیان و عرصه است. اعیان و عرصه بودن هم نوعی از مالکیت اختصاصی است که مالکیت عرصه مستقل نبوده و به تبع مالکیت اعیان است که معنا می‌یابد. برای روشن شدن موضوع می‌توان این گونه گفت که هر کس که واحدی را در یک آپارتمان خریداری می کند به نسبت مساحت قسمت اختصاصی در زمینی که ساختمان روی آن بنا شده به صورت مُشاع سهیم می شود مگر آن که زمین موقوفه باشد.
به گفته اهوارکی ساختمان برای خود موجودیت دارد و برای اینکه رو به نابودی نرود باید تابع قوانین مشخص از پیش تعیین شده باشد. ضمن اینکه هر گاه جمعی در یک محیط باشند از یک سو برای انجام امور به نحو مناسب و از سوی دیگر به منظور پیشگیری از بروز مشکل و دعوا یک مدیر، سازماندهی و نظارت بر امور را در دست می‌گیرد. ساختمان‌ هم که از واحدهای مختلف تشکیل شده و محل زندگی خانواده‌های کوچک و بزرگ است برای رسیدگی به کارها نیاز به یک مدیر یا هیات مدیره دارد که رسیدگی به امور مربوط به نگهداری ساختمان را بر عهده بگیرد.
اهوارکی با اشاره به لزوم تعیین مدیر در یک ساختمان در خصوص انتخاب وی گفت: با توجه به تعداد مالکین باید مدیر یا هیات مدیره‌ای برای ساختمان در نظر گرفت. مدیر اداره ساختمان را بر عهده دارد و مشخص می‌کند که حق شارژ و هزینه‌های مربوط به ساختمان چقدر است و هر واحد هر ماه چه مبلغی را باید پرداخت کند. دریافتی از مالکین نسبت به هزینه‌های نگهداری ساختمان مثل آب، برق، گاز، هزینه‌های مرمت و... محاسبه می‌شود که مدیر از طریق دریافت آن نسبت به اداره ساختمان اقدام می‌کند.
وی ادامه داد: نحوه تعیین شارژ در آپارتمان ها به توافق مالکین بستگی دارد. ممکن است در مجمع عمومی مصوب شود که با توجه به مقدار سرانه افرادی که در هر واحد هستند حق شارژ محاسبه شود یا اینکه متراژ هر واحد مبنا باشد و بر آن اساس افراد شارژ ماهانه را بپردازند. مثلا برای تعیین تعرفه گاز در آپارتمانی که موتورخانه مشترک دارد معقول است که هزینه‌ها بر حسب زیربنا حساب شود چون منطقی است که هر چه متراژ بالاتر باشد گاز بیشتری مصرف می‌شود، اما تکلیف واحدهای خالی در این بین چیست؟ ممکن است یکی از واحدها خالی باشد و مالک واحد مربوطه از پرداخت حق شارژ امتناع کند، در این صورت حق با کیست؟ آیا واحد خالی هم باید حق شارژ را بپردازد؟
این مدرس مرکز آموزش قوه قضاییه تصریح کرد: مالک واحدهای خالی باید هزینه‌های مربوط به نگهداری ساختمان را پرداخت کند. هزینه‌های مربوط به نگهداری آپارتمان اعم از اینکه مالکین از آن استفاده کنند یا نه باید توسط همه پرداخت شود. طبیعی است که مواردی مثل ایزوگام کردن پشت‌بام یا هزینه‌های مربوط به نمای ساختمان بر عهده همه بوده و جزو هزینه‌های مربوط به مُشاعات است که در این موارد قانون صریحا اعلام می‌کند که مالکین باید برای آن هزینه کنند. اینجا دیگر استفاده یا عدم استفاده مطرح نیست. به عنوان مثال مالک یکی از واحدهای طبقه اول هیچ وقت نمی‌تواند بگوید من از آسانسور استفاده نمی‌کنم و در نتیجه هزینه‌های آن مربوط به من نیست. موجودیت ساختمان باید حفظ شود. یک‌وقتی شارژ ماهانه مربوط به آب است که مالک واحد خالی چون در آپارتمان سکونت ندارد از آب استفاده نکرده و نیاز نیست پولی پرداخت کند، اما در سایر موارد مثل ایزوگام کردن پشت بام همه واحدها باید مشارکت کرده و برای آن هزینه کنند.
اهوارکی ادامه داد: مواردی هم هست که در بحث مُشاعات مطرح می‌شود و آن قسمت‌هایی است که تنها در دسترس یکی از واحدهاست. خوشبختانه در این مورد هم قوانین مشخصی وجود دارد و قانونگذار همه چیز را به روشنی پیش‌بینی کرده است. به عنوان مثال حیاط‌های جنوبی که تنها در دسترس طبقه اول است قسمتی از مُشاعات ساختمان بوده و هزینه‌های حفظ و نگهداری آن به عهده واحد طبقه اول است. چنین حیاط خلوت‌هایی با اینکه در دسترس یکی از واحدها هستند و هزینه نگهداری آن بر عهده واحد مربوطه است اما ساکنین آن واحد نمی‌توانند هر استفاده‌ای از حیاط خلوت کنند. به عنوان مثال این مورد که ساکن طبقه اول بخواهد متراژ حیاط را به آشپزخانه خود اضافه کند در صورت شکایت یکی از ساکنین قابل پیگیری است، اما اینکه بخواهد استفاده متعارف کند مثلا گلدان گل بگذارد مانعی ندارد.
اهوارکی در خصوص ضمانت اجرایی حق شارژ گفت: در صورتی که یکی از مالکین از پرداخت شارژ امتناع کند یعنی هزینه‌های نگهداری ساختمان را پرداخت نکند مدیر ساختمان به وی اظهارنامه‌ای داده و میزان بدهی و صورت بدهی را مشخص می‌نماید. این اظهارنامه به مالکی که از پرداخت حق شارژ امتناع کرده مدت 10 روز زمان می‌دهد که بدهی و هزینه‌های معوق را بپردازد که اگر باز آن مالک از پرداخت سر باز زد مدیر اجازه دارد واحد مزبور را از بعضی امکانات نظیر برق و یا  آب گرم به طور موقت محروم کند. اگر مالک خاطی باز هم حاضر به پرداخت بدهی نبود مدیر با مراجعه به اجرای ثبت محل و با استناد به اظهارنامه تقاضای رسیدگی به این موضوع را می‌کند.
وی در پایان گفت: در صورتی که عدم ارائه خدمات مشترک ممکن یا موثر نباشد مدیر ساختمان می‌تواند به مراجع قضایی شکایت کند؛ در این صورت دادگاه خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و ضمن صدور حکم به محرومیت واحد بدهکار از دریافت خدمات دولتی، وی را تا پرداخت دو برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه (آپارتمان) محکوم می‌کند. استفاده مجدد واحد بدهکار از خدمات عمومی موکول به پرداخت هزینه های معوق (بدهی واحد) است.
🏠 www.pelak21.com

☎️📞 ۰۲۱-۴۲۰۸۴۳۲۱

✉️ info@pelak21.com

telegram.me/pelak21official 👉
  • پلاک 21
  • ۰
  • ۰

آیا مایلید آپارتمانتان چندین درخت داشته باشد؟! یک  جنگل کوچک چطور؟!!
می‌خواستیم مطالبی در مورد گیاهان آپارتمانی برایتان انتخاب کنیم  ولی ترجیح دادیم ابتدا به شرح یک پروژه‌ی خلاقانه که اصطلاحاً "جنگل عمودی" نام دارد بپردازیم.
پروژه‌ای به نام “Bosco Verticale” نخستین پروژه‌ی "جنگل عمودی" است که توسط معمار ایتالیایی "استفان بوئری"  طراحی و به اجرا در آمده است. این معمار کارکشته و خلّاق، انگیزه‌ی خود از چنین طرحی را  همنشین کردن آپارتمان‌های مرتفع و درختان ذکر می‌کند!  او می‌‌گوید حالا که بیشتر انسان‌ها مجبورند در کلان‌شهرهای آلوده و بزرگ و در آپارتمان‌های انبوه و مرتفع زندگی کنند می‌خواهیم با زندگی در این نوع آپارتمان‌ها، حس زندگی در طبیعت و حتی میان درختان جنگل را داشته باشند.
یکی از این دو بنای مرتفع  76 متر و دیگری 110 متر ارتفاع دارد، این دو بنای مرتفع تقریباً دارای 900 درخت و 2000 نوع گیاه آپارتمانی هستند!
با توجه به آلودگی هوا در بیشتر  شهرهای بزرگ جهان و کمبود اکسیژن، ساخت این دو آپارتمان بزرگ راه‌کار مهمی برای مقابله با این مشکل محسوب شده است. چنین آپارتمان‌هایی که به نوعی سطح عمودی آن‌ها پوشیده از درخت است، محل زندگی مناسبی برای پرندگان، پروانه‌ها وموجودات طبیعی مشابه نیز به شمار می‌روند.
نکته‌ی جالب دیگر در این طرح خلاقانه، عمل کردن درختان موجود در طبقات آپارتمان به عنوان صداگیر است! در چنین آپارتمان‌هایی میزان نفوذ آلودگی صوتی شهر به داخل آپارتمان بسیار کم‌تر از آپارتمان‌های معمولی است، به‌طوری که در اغلب موارد، هیاهو و همهمه‌های شهر، پیش از رسیدن به داخل آپارتمان محو می‌شود!
از دیگر نکات فنی جالب توجه در مورد این آپارتمان جنگلی، یا به‌اصطلاح آپارتمان سبز، انتخاب کارشناسانه‌‌ی درختان، از نظر مناسب بودن و هماهنگی داشتن همه‌ جانبه با نوع مصالح و طراحی آپارتمان می‌باشد، این موردی حسّاس است که با توجه به طرح و مصالح به کار رفته در هر آپارتمانی باید به صورت جداگانه در نظر گرفته شود.
گفته می‌شود که بسته به استقبال از آپارتمان‌های سبز، در سال‌های آینده شاهد رشد روزافزون ساخته شدن چنین آپارتمان‌هایی خواهیم بود!
آپارتمان‌هایی که در تصویر مشاهده می‌کنید در شهر میلان ایتالیا قرار دارند، هم‌چنین چندین آپارتمان دیگر از این نوع، در شهر لوزان سوئیس ساخته شده است.
کلمات کلیدی:
آپارتمان،آپارتمان سبز,آپارتمان جنگلی,آسمانخراش جنگلی,استفان بوئری,گیاه آپارتمانی,کلان شهر,آلودگی هوا,طراحی آپارتمان,آلودگی صوتی

blog.pelak21.ir/post/26/آپارتمان-های-سبز


🏠 www.pelak21.com

☎️📞 ۰۲۱-۴۲۰۸۴۳۲۱

✉️ info@pelak21.com

👉 telegram.me/pelak21official

  • پلاک 21
  • ۰
  • ۰

مقصود از این نوشته تقلید  بی‌چون و چرا از تجربیات آپارتمان‌نشینان دیگر ممالک نیست، اما آگاهی از برخی خلاقیت‌های انجام شده توسط آنان که بعضاً نیز بسار ساده است، می‌تواند شوق یافتن روش‌های ارتباطی مناسب با فرهنگ و آداب و رسوم خودمان را در ما تقویت کرده و فرهنگ آپارتمان نشینی ما را نهادینه‌تر کند.

زمانی که جوانی به نام "ویکتور میرو" در شهر "کالوشوار" رومانی به آپارتمانی 10 طبقه که حدوداً 40 خانواده را در خود جای می‌داد نقل مکان کرد، فکر نمی‌کرد که با گذشتِ یک و نیم سال نتواند با کسی دوست شود و فقط با سه یا چهار همسایه‌ی خود آن هم در حدّ سلامی ساده ارتباط برقرار کند. از آن‌جایی که او مایل به ارتباط اجتماعی بیشتر و هم‌چنین اهل کتاب و کتابخوانی بود، پس از مدتی و در سال 2015 طرح "کتابخانه‌ی همسایگان" را ریخت.

او می‌گوید: در طرح "کتابخانه‌ی همسایگان" ابتدا برابر با تعدادِ خانواده‌های ساکن در آن آپارتمان،40 جلد کتاب از کتابخانه‌ی شخصی خودم برداشته و بر روی صندوق پستی هر خانواده قرار داده و با یادداشتی از آن‎ها درخواست کردم که آن‌ها هم به ‌اِزای هر کتابی که دریافت می‌کنند یک کتاب را به صورت امانی و جهت استفاده‌ی سایر ساکنان آپارتمان در آن‌جا قرار دهند. او هم‌چنین لیستی از کتاب‌هایی که می‌توانست به همسایگانش قرض دهد تهیه کرده و در معرض دید آن‌ها قرار داد.

این ابتکار جوان رومانیایی با استقبال دیگر ساکنان آپارتمان روبرو شد، آن‌ها نیز با قرار دادن کتاب‌هایی در محل مذکور، موفق به برقراری رابطه‌ا‌ی سالم و نیز فرهنگی با تعداد بیشتری از همسایگان خود شدند.

این ایده‌ی‌ "ویکتور میرو"  در دیگر مجتمع‌های آپارتمانی شهری که  در آن زندگی می‌کند نیز به اجرا درآمده است.  ایده‌ی ساده‌ی این جوان رومانیایی در دیگر شهرهای کشورش نیز  با استقبال مواجه شده و در تعدادی از شهرها، ساکنان برخی از آپارتمان‌ها اقدام به برپایی "کتابخانه‌ی همسایگان " کرده‌اند.

 

کلمات کلیدی:

آپارتمان, فرهنگ آپارتمان نشینی,کتابخانه همسایگان,کتابخوانی,مجتمع های آپارتمانی,همسایه,کتابخانه شخصی,آپارتمان نشینان,تجربیات آپارتمان نشینان,روشهای ارتباطی

 

🏠 www.pelak21.com
☎️📞 ۰۲۱-۴۲۰۸۴۳۲۱
✉️ info@pelak21.com
👉 telegram.me/pelak21official
  • پلاک 21
  • ۰
  • ۰


در قسمت‌های اوّل و دوم این مقاله به علل ازخودبیگانگی و عدم‌مسئولیت‌پذیری انسان‌های شهری معاصر، خصوصاً در مکان‌هایی هم‌چون مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌ها پرداخته و از دیدگاه جامعه‌شناسانه به راه‌حل‌های موجود اشاره کردیم.

در آخرین بخش این مقاله، به شرح نمونه‌ای واقعی از تحّقق این راه حل از طریق تقویت رفتارهای انسانیِ مدیران و ساکنان آپارتمان‌ها و ترکیب آن با مزایای استفاده از نرم‌افزار مدیریت آپارتمان می‌پردازیم.

***

 

در آپارتمانی که من در آن زندگی می‌کنم، مدیر آپارتمان، کارگر بازنشسته‌ای است که اکنون برای چندمین بار است که توسط همه‌ی ساکنان که بین آن‌ها افراد تحصیل‌کرده هم زیاد است، به عنوان مدیر انتخاب می‌شود.

 این مدیر ما منظّم، با برنامه و کاربلد است. همین‌جا بگویم که کار با "سامانه‌ی مدیریت آپارتمان پلاک 21 " را خیلی راحت‌تر از آن‌چه که فکرش را می‌کردم یاد گرفت، قبل از آن هم با تلاش چند برابر و صرف وقت بیشتر، همه چیز را می‌نوشت و حساب کتاب می‌کرد. هنوز هم گه‌گاهی بابت راحت شدنِ کار اداره‌ی آپارتمان با استفاده از نرم‌افزار مدیریت ساختمان از من تشکر می‌کند.

 مدیر آپارتمانِ ما به شفاف‌سازی کارهایی که انجام می‌دهد بسیار پایبند بوده و در هیچ کاری جای هیچ حرفی باقی نمی‌گذارد. هر یک از ساکنان بر اثر صداقت و جدیّت او و با استفاده از نرم افزار مدیریت ساختمان  از همه چیز و همه‌ی موارد مرتبط با آپارتمان مطّلع هستند، یعنی شخص از روند امور و نحوه‌ی حل مشکلات گرفته تا زمان برگزاری جلسات، نحوه‌ی تقسیم بندی‌ حق شارژ و سایر مسائل مالی و روند تعمیرات و خلاصه از هر چیزی که در اداره‌ی آپارتمان انجام شده یا قرار است انجام شود از طریق تلفن همراه خود مطّلع است.

مدیر آپارتمان ما  ذاتاً به وظیفه‌ی خود علاقه‌مند است، در هنگام بروز مشکلات و یا نیاز به تعمیرات او را می‌بینیم که سریع دست‌به‌کار شده است. او گاهی به گل‌های باغچه‌‌ی آپارتمانمان نیز آب می‌دهد و در مجموع، بدون این که تظاهری کرده باشد همه را تاکنون از خودش راضی نگه داشته.او نام تک تک بچّه‌های کوچک آپارتمانمان را می‌داند و تمام این موارد میزان زیاد ارتباطش با ساکنان آپارتمان را که همان ارتباط انسانی منظور نظر ماست را نشان می‌دهد.

انسان‌هایی که در محل زندگی خود به مشکلات اطرافیانشان بی‌تفاوت نیستند و برای حل آن‌ها تلاش می‌کنند، صرف‌نظر از این که شغل و یا مقامشان چیست، انسان‌هایی مهم و ارزشمندند. برای آن‌ها مشکل غیر قابل حل وجود ندارد. بیایید در اجتماع و به‌خصوص در آپارتمان‌هایی که در آن زندگی می‌کنیم جزو انسان‌هایی که در برابر مشکلات فقط نیشخند زده و شانه‌هایشان را بالا می‌اندازند نباشیم.

در هر محیطی که زندگی می‌کنیم لازم است که از بیگانه شدن با انسان‌های دیگر جلوگیری کنیم.

 اگر هر کداممان به خود بگوییم که من هم می‌توانم در این مسیر کاری هرچند کوچک انجام دهم، شاهد زندگی بهتری برای خود و دیگران خواهیم بود، پس ناامید نباشیم.

 

 

کلمات کلیدی

آپارتمان نشینی,آپارتمان,جامعه‌شناسی آپارتمان نشینی، سامانه‌ی مدیریت آپارتمان پلاک 21,نرم افزار مدیریت ساختمان,روابط انسانی,مسئولیت پذیری,مدیریت آپارتمان,اداره آپارتمان,ساکنان آپارتمان

 

👇👇👇

blog.pelak21.ir/post/23/آپارتمان-نشینی-از-منظری-دیگر-3-جامعه-شناسی-آپارتمان-نشینی


🏠 www.pelak21.com
☎️📞 ۰۲۱-۴۲۰۸۴۳۲۱
✉️ info@pelak21.com
👉 telegram.me/pelak21official


 

 

  • پلاک 21