ششمین نمایشگاه بینالمللی فناوری و نوآوری اینوتکس (INOTEX 2017) به همت پارک فناوری پردیس از دوم تا پنجم خرداد ماه امسال میزبان بیش 300 شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران بود.
در این رویداد که با هدف تعریف همکاریهای بینالمللی فناوری و ارتقای توان فناورانه شرکتهای ایرانی و با پشتیبانی معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری برگزار گردید، جمع کثیری از صاحبان فناوری، صنعتگران، دانشمندان و بازرگانان داخلی و خارجی حضور داشتند.
سیدعلی هزاوه، مدیر مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس درخصوص فعالیتهای این مرکز در نمایشگاه گفت: در جریان نمایشگاه اینوتکس 2017 ما یک رویداد و دو پاویون اختصاصی را اجرا نمودیم.
وی در خصوص رویداد مربوطه اظهار کرد: "رویداد کارآفرینی" که یک رویداد ترویجی با رویکرد آموزشی است، قصد دارد تا تیمها و افراد علاقهمند به فرایند کارآفرینی را آموزش دهد تا بتوانند اطلاعات لازم در فرایند ایده تا عمل و کارآفرینی را کسب کنند.
مدیر مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس در ادامه به تشریح دو پاویون اختصاصی پرداخت و گفت: "پاویون شتاب دهندهها" و "پاویون استارتاپها" هم در جریان نمایشگاه مستقر شدند و این فرصت را داشتند تا در طول چهار روز نمایشگاه، خود را به شرکتکنندگان و سرمایهگذران معرفی کنند.
در جریان این رویداد بیش از 30 نفر از علاقهمندان صاحب ایده که قبلا ثبتنام کرده بودند، در فضایی اختصاصی مستقر شدند تا با اشتراکگذاری ایدههای خود مهارتهای کارآفرینی را بیاموزند و به پیشبرد و اجرایی شدن ایدههای هم کمک کنند.
البته در این رویداد اساتید و مربیان هم برای ارائه مشاوره و آموزش حضور داشتند و در نهایت سه تیم برتر ارزیابی، شناسایی و معرفی شدند.
در بخش شتابدهندهها 10 شتابدهنده فعال و موفق کشور در کنار یکدیگر معرفی شدند تا صاحبان ایده بتوانند خدمات و حمایتهای آن ها را مقایسه کرده و در آینده استارتاپهای خود را به کمک یکی از آنها آغاز کنند، همچنین بیش از 40 استارتاپ که اغلب ایدههایشان به مرحله اجرایی رسیده، در پاویون اختصاصی استارتاپها حضور داشتند تا ضمن معرفی خود به جامعه هدف، بتوانند از جلسات مشاورهای بهرهمند شوند.
اهداف نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری تهران 2017:
- توسعه فناوری با استفاده از ظرفیتهای بینالمللی
رشد فناوری و توسعه کاربرد آن در برخی از کشورها، بیشتر و در برخی دیگر کمتر اتفاق افتاده است که این رویداد بینالمللی زمینه مناسبی برای تبادل تجربیات کشورهای مختلف در فناوریهای جدید و کاربردهای بروز آنها را فراهم میآورد.
- بزرگترین بازار فناوری منطقه
پیشرفتهای فناوری ایران در سالیان اخیر و ایجاد زیرساختهای توسعه فناوری و همچنین موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و ژئوپولیتیکی ایران، ظرفیت تبدیل شدن به هاب فناوری منطقه را در تمامی حوزههای فناوری ایجاد نموده است که این نمایشگاه در آیندهای نزدیک به بزرگترین فنبازار بینالمللی جهت عرضه و تقاضای فناوری و ارایه آخرین نوآوریهای دنیا در حوزه فناوری تبدیل خواهد شد.
- شکلگیری تجارت و تعاملات اقتصادی حول فناوری
حمایت نمایشگاه از انعقاد قراردادهای انتقال فناوری و پشتیبانی از تجاریسازی آنها زمینه مساعدی برای شرکتهای فناور ایجاد میکند تا بتوانند با بهرهگیری از برترین فناوریهای روز دنیا، زنجیره تولیدات محصولات فناورانه خود را گسترش داده و با دسترسی بیشتر به بازارهای جهانی با تکیه بر فناوریهای بروز، برای کشور تولید ثروت نمایند.
- تبادل تجارب شرکتهای موفق در تجاریسازی و توسعه فناوری
نمایشگاه بینالمللی فناوری و نوآوری با دعوت از پیشتازان و نخبگان حوزه فناوری از سراسر جهان، کانونی برای گردهمایی متخصصان، فناوران و مدیران شرکتهای فناور شده و با استفاده از ابزارهای مختلف (همایش، نشستتجاری، کنفرانس و ...) زمینهای مناسب برای تبادل تجارب فیمابین متخصصان مهیا میکند.
- تقویت مناسبات بینالمللی و افزایش ظرفیت سیاسی با استفاده از فناوری
نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری با دعوت از متقاضیان فناوری از سراسر جهان، زمینه را برای عرضه محصولات فناوری و تبادلات فناوری، فراهم نموده که گسترش مناسبات سیاسی و ظرفیتهای سیاسی را در بر خواهد داشت.
- کمک به شکل گیری و گسترش اتحاد منطقه ای با استفاده از ظرفیت فناوری
نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری با جذب عرضه کنندگان و متقاضیان محصولات فناوری، ظرفیت ایجاد و گسترش اتحاد منطقه ای با فراهم سازی تامین نیازهای فناوری منطقه از خود منطقه را فراهم خواهد نمود.
دسته بندی محصولات نمایشگاه INOTEX تهران 2017:
- فناوری رسانه
- IT و فناوری اطلاعات و ارتباطات
- نفت، گاز و پتروشیمی
- اتوماسیون صنعتی و سیستم های هوشمند
- بیوتکنولوژی و تجهیزات پزشکی
- فناوری نانو
- انرژی های نو و تجدید پذیر
- هوافضا
سامانه پلاک 21 نیز همانند رویدادهای گذشته در این نمایشگاه حضور داشت تا ضمن بهره گیری از فرصت پیش آمده جهت معرفی خدمات خود به مشتریان هدف، با جدیدترین رویکردهای فضای استارتاپی آشنا شده و در راستای بهبود عملکرد و گسترش خدمات خود از این فضا استفاده نماید.